Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Otillräckligt att enbart undanta alkolåset från förmånsbilars straffskatt tycker NTF

Foto: NTF.

NTF vill ta bort straffskatten på alkolås i nya förmånsbilar. Dock är regeringens förslag otillräckligt. NTF föreslår en princip där all extrautrustning med huvudsyfte att öka trafiksäkerheten befrias från förmånsbeskattning.

– Att undanta alkolås från förmånsbeskattning är ett steg i rätt riktning om än väldigt sent, konstaterar Jan Sandberg, vd NTF. Det är nu över tre år sedan Volvo, som första biltillverkare i världen, kunde presentera ett integrerat och egentillverkat alkolås som tillbehör. Det var ett mycket ambitiöst program från Volvo som hade förtjänat att få en reell chans på en fri marknad.

Sverige har historiskt sett, bland annat genom sina fordonstillverkare, varit ledande inom trafiksäkerhetsområdet.

– Om Regeringen nu föreslagit att befria all extrautrustning med huvudsyftet är att öka trafiksäkerheten från förmånsbeskattning hade det get dubbel effekt. Det hade stimulerat intresset för ny teknik och på sikt ökat både trafiksäkerheten på våra vägar och industrins konkurrenskraft. Dessutom hade fler bilar med utrustningen nått andrahandsmarknaden mycket tidigare och vi hade fått en positiv utväxling när vagnsparken så småningom byts ut.

Det är väldigt få som väljer förmånsbeskattad extrautrustning eftersom det märkbart fördyrar bilens inköpspris utan att det har någon direkt positiv effekt på andrahandsvärdet.

– En förutsättning för att nå våra trafiksäkerhetsmål är att vi fullt ut kan använda den nya sofistikerade teknik som hjälper föraren att fatta rätt beslut bakom ratten. I utvecklingen av moderna trafiksäkerhetsåtgärder spelar tekniska stödsystem i bilen en central roll. Det finns idag en rad system som syftar till att minska risken för olyckor eller att minska skadekonsekvenserna vid en olycka.

Några exempel på ytterligare trafiksäkerhetsutrustning som borde stimuleras istället för att straffbeskattas:

* Sensorer som varnar för fordon som befinner sig i den s.k. döda vinkeln och inte ses av föraren.
* Automatiska nödbromssystem som ”bromsar själv” om man närmar sig ett föremål för snabbt
* Trötthetsvarnare som signalerar om bilen rör sig som om den framförs av trött förare
* Effektiva whiplashskydd som motverkar invalidiserande nackskador
* Hastighetspåminnare (ISA) som signalerar när hastighetsgränsen överskrids

Källa: NTF.