Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Maud Olofsson och Lena Adelsohn Liljeroth träffade nyinrättat råd för kulturella och kreativa näringar

Maud Olofsson Foto: Wikimedia

Igår, tisdagen den 23 november, träffades det nyinrättade rådet för kulturella och kreativa näringar. Näringsminister Maud Olofsson och kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth deltog för att presentera regeringens nationella arbete med kulturella och kreativa näringar.

– Sverige har många nya och växande företag att se fram emot om vi blir ännu bättre på att utveckla mötet mellan kultur och näringsliv. Jag ser därför fram emot att följa rådets arbete och vilka förslag de kommer att presentera för hur vi bättre ska tillvarata den viktiga resurs som kultur och kreativitet är för jobb och företagande, sa Maud Olofsson.

– Entreprenörskap och konstnärskap har många beröringspunkter – båda handlar ytterst om att tänka och skapa nytt – därför finns det mycket att vinna på att utveckla mötet mellan kulturen och näringslivet. Kulturskaparna får arenor att nå ut med sina idéer och verk och näringslivet får tillgång till den kreativitet som kännetecknar den konstnärliga processen, säger Lena Adelsohn Liljeroth.

Bakgrund:
Regeringen presenterade hösten 2009 en handlingsplan för kulturella och kreativa näringar. Målet med handlingsplanen är att skapa långsiktigt goda förutsättningar för entreprenörer. Handlingsplanen är en del i regeringens satsning på kulturella och kreativa näringar som totalt omfattar 73 miljoner kronor under en fyraårsperiod.

I juni i år inrättades ett Råd för kulturella och kreativa näringar, vilket idag sammanträder. Rådets uppgift är att belysa viktiga frågeställningar för sektorn och bistå regeringen i arbetet med den antagna handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar.

Regeringen har även beslutat om två konkreta uppdrag. Det första handlar om innovation och design. Målet för uppdraget är att förbättra förutsättningarna för designföretag att växa och utvecklas. Det andra uppdraget syftar till att stärka samarbetet mellan olika aktörer inom kultur och näringsliv genom att utveckla och stärka mäklarfunktioner och nätverk som knyter samman kulturella och kreativa entreprenörer och företag med kunder, uppdragsgivare och vidgade marknader.

Källa: Kulturdepartementet