Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Vänd dig till rätt myndighet

Foto: Wikimedia

Kan du skillnaden mellan de olika svenska myndigheterna? Vet du exempelvis varför Finansinspektionen finns till eller vad Konsumentverket har för funktion? Nedan ser du vad som skiljer de olika myndigheterna åt och vem du ska vända dig till när du behöver hjälp.

Konsumentverket – Finns till för konsumenten

Konsumentverket är en statlig myndighet som finns till för dig som konsument. De arbetar ständigt med att göra det lättare för dig när du handlar varor vare sig det gäller e-handel eller handel i butik. Det är regeringen och riksdagen som sätter Konsumentverkets mål och ett av målen är att Konsumentverket ska arbeta för ett brett konsumentskydd på hög nivå och att information som konsumenter behöver ska vara lättillgänglig och tydlig.

Det här gör Konsumentverket:

* Granskar reklam och övrig marknadsföring
* Kontrollerar avtal som företag använder
* Arbetar för att olika företag erbjuder säkra produkter
* Arbetar för att personer med funktionshinder ska ha samma möjligheter som andra konsumenter
* Utbildar konsumenter i ämnet privatekonomi

Kontakta konsumentverket när du:

* Anser att du blivit lurad i samband med att du har handlat en viss vara
* Tycker att du har råkat ut för missvisande reklam
* Tycker att ett företags villkor varit felaktiga eller missvisande
* Har frågor om hur du ska planera din privatekonomi
* Vill köpa en vara från ett EU-land

Kronofogden – När det gäller skulder

Kronofogden är den myndighet som arbetar med skulder. De flesta känner till Kronofogden då man i skolan får lära sig att denna myndighet har rätt att göra en utmätning på den som är skuldsatt vilket i värsta fall innebär att man beslagtar saker av värde för att betala av en viss skuld. Ungefär 2300 personer arbetar på Kronofogdens 43 kontor runtom i landet. Huvudkontoret finns i Solna, Stockholm.

Det här gör Kronofogden

* Arbetar förebyggande med att förhindra att både företag och privatpersoner skuldsätter sig
* Handlägger ansökningar om skuldsanering och har tillsyn över konkursförvaltarnas arbete vid konkurser
* Hjälper olika företag att driva in fordringar och skulder som inte har betalats
* Fastställer skulder och kontrollerar ifall skulden är laglig och korrekt
* Driver in skulder genom utmätning

Kontakta Kronofogden när du:

* Har en fordran som inte blir betald
* Har svårt att betala en skuld, exempelvis ett sms-lån
* Har fått ett brev från Kronofogden
* Vill betala en skuld
* Har svåra ekonomiska problem och vill söka skuldsanering

Finansinspektionen – Övervakar finansmarknaden

Finansinspektionen grundades 1991 och har i uppgift att övervaka företagen på den svenska finansmarknaden. Uppdraget, som myndigheten får från regeringen och riksdagen, är att bidra till att ha ett väl fungerande och effektivt finansiellt system. Finansinspektionen ska även verka för ett starkt skydd gentemot konsumenter på finansmarknaden.

Det här gör Finansinspektionen:

* Utfärdar och drar in tillstånd för företag som erbjuder finansiella tjänster
* Utformar regler för finansbolag
* Utövar tillsyn över 3900 finansiella företag

Kontakta Finansinspektionen när du:

* Har frågor gällande företag som erbjuder finansiella tjänster och är verksamma på den svenska finansmarknaden. Exempel på den här typen av bolag är inkassoföretag, banker och övriga kreditinstitut.

Skatteverket – Har koll på skattefrågor

Skatteverket är en förvaltningsmyndighet för beskattning, fastighetstaxering, folkbokföring och registrering av bouppteckningar. Skatteverket har ungefär 10 800 anställda i sina kontor som finns spridda över ett 100-tal orter i landet.

Det här gör Skatteverket:

* Granskar deklarationer
* Hanterar skatteärenden åt medborgare och företag
* Sköter folkbokföringsärenden
* Inkasserar skatter
* Hanterar bouppteckningar

Kontakta Skatteverket när du har frågor om:

* Avdragsgill ränta på ditt sms-lån eller övriga lån
* Inkomstskatt
* Moms
* Sociala avgifter
* Folkbokföring
* Bouppteckningar
* Borgenärsarbeten

Datainspektionen – Skyddar din integritet på Internet

Enligt grundlagen ska du skyddas mot att din personliga integritet kränks genom att uppgifter om dig databehandlas. Datainspektionen ser till att företag som registrerar uppgifter om dig som konsument inte används på felaktigt sätt. Det är regeringen som styr myndighetens arbete genom årliga regleringsbrev. Organisationen består utav 40 medarbetare varav två tredjedelar är jurister.

Det här gör Datainspektionen:

* Bidrar till att behandlingen av personuppgifter används korrekt
* Verkar för att god sed iakttas i kreditupplysnings- och inkassoverksamhet
* Ska vara Sveriges nationella tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter
* Utför inspektioner och hanterar klagomål från enskilda individer
* Utfärdar föreskrifter och allmänna råd
* Följer och beskriver utvecklingen på IT-området när det gäller frågor som rör integritet och ny teknik

Kontakta Datainspektionen när du:

* Misstänker att ett företag missbrukar dina personuppgifter på något sätt
* Upplever att du blivit kränkt på Internet

Allmänna reklamationsnämnden – När du hamnat i tvist med ett företag

När du som konsument är missnöjd med en vara eller en utförd tjänst hos ett företag är den naturliga reaktionen att man klagar hos företaget. Ifall du och företaget inte kommer överrens om hur ni ska lösa problemet uppstår en tvist mellan er och det är här Allmänna reklamationsnämnden kommer in i bilden.

Det här gör Allmänna reklamationsnämnden:

* Prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare
* Prövar tvister om skadestånd mellan fysiska personer och juridiska personer eller enskilda näringsidkare
* Yttrar sig i konsumenttvister på begäran av domstol
* Informerar näringsidkare och konsumenter om nämndens praxis
* Stödjer den kommunala konsumentverksamhetens hantering av konsumenttvister genom exempelvis utbildning och information

Kontakta Allmänna reklamationsnämnden när du:

* Är missnöjd med en köpt vara eller tjänst som du och företaget inte kan lösa på egen hand

Källa: Mynewsdesk