Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Unga entreprenörer med sikte på toppen

Foto: UF Sweden.

UFsweden drivs av tre målmedvetna ungdomar i Malmö med sikte på toppen. Genom gymnasiet och organisationen Ung Företagsamhet, så har alla verkligen kämpat för att äntligen kunna kalla sig unga entreprenörer. De driver idag ett större UF-företag med över 120 olika tillbehör till olika Appleprodukter, med mottot att alltid ha marknadens bästa priser. De samarbetar med bland annat IKEA. Planen är att fortsätta efter att UF är slut och att inom ett år kunna erbjuda Sveriges största sortiment av tillbehör till elektronik, till landets absolut lägsta priser.

IDÉN BAKOM
Företagets idé är att vara vad man vill kalla den nya generationens företag, helt enkelt ett företag som tänker mer på konsumenten än på stora företagsvinster. Olikt Sveriges idag stora elektronikkedjor så erbjuder Ufsweden exakt samma produkter, fast mycket billigare. Man anser helt enkelt att alla skall ha råd till att köpa nya tillbehör. Vinsten och affärsidén är att sälja mycket för att kompensera de låga priser som företaget har.

”Ett stort sortiment av tillbehör till marknadens absolut lägsta priser, alla skall ha råd till förnyelse”

ATT VARA EN UNG ENTREPRENÖR
På grund av UF–företagets strama ekonomi så använder sig de tre ungdomarna mycket av sociala medier för att marknadsföra sig. Företaget har sedan det startades i september redan fått flera tusentals kontakter på Facebook och Twitter. Kontaktnätet växer dagligen genom att hela tiden arbeta med uppdateringar och att försöka synas så mycket som möjligt. För att på ett enkelt sätt få alla kontakter till kunder så har man satsat väldigt mycket på en inbjudande hemsida samt webbshop, vilket har lyckats.

Eftersom att investeringsgränsen för UF-företag ligger på 10,000 kronor att röra sig med från start, så är det viktigt att kunna samarbeta så mycket som möjligt med andra företag och ta vara på de möjligheter som finns tillgängliga. Efter att ha tagit kontakt med IKEA så blev företaget sponsrat med möbler till de mässor som det skall närvara på. Man fick även efter kontakt med företaget Jetshop AB ett avtal som ger UFsweden en gratis webbshop samt olika betalningsmöjligheter i ett helt år. Förhoppningsvis fortsätter samarbetena mycket längre än så.

”Även Twitter är ett bra alternativ för gratis marknadsföring. Senast igår valde Norges Statsminister att följa oss där!” – Anton Perlkvist

Källa: UFsweden UF.