Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Saras nyckel – ett starkt drama om att gräva i det förflutna

Journalisten Julia framför foton av dödade judiska barn Foto: Julien Bonet

Journalisten Julia Jarmond, verksam i Paris, får i uppdrag att skriva en artikel inför 60-års-dagen av en mörk händelse i fransk historia. Under arbetet med den gör hon även en obehaglig upptäckt om sin egen familjs historia.

SARAHS NYCKEL bygger på Tatiana de Rosnays bästsäljande bok med samma namn som legat över 90 veckor på New York Times bästsäljarlista. Vel’d’Hiv var ett tillfälle under Andra världskriget i det ockuperade Frankrike då fransk polis samlade ihop judiska familjer och skickade de till en gammal sportstadium där de fick sitta i tre dygn utan tillgång till vare sig mat, vatten eller toalett. Vi får följa det här genom en liten flickas ögon, vars familj blir bortförda.

Sara och hennes familj Foto: Julien Bonet

När polisen kommer för att hämta familjen låser hon in sin lillebror i en garderob. Polisen får stå och banka på dörren en stund innan de blir insläppta. Under tiden får man se paniken växa i ögonen på Sara och hennes mamma. Sara tror att de ska komma tillbaka efter ett par timmar och allteftersom tiden går så blir Sara alltmer desperat. Nyckeln i titeln är alltså nyckeln till garderoben som Sara bär med sig hela tiden. Alldeles innan polisen kommer får man se Sara ligga på sängen och leka och skratta med sin lillebror så att man ska förstå hur nära de är varandra.

Sedan får man följa Saras tragiska historia och journalisten Julia Jarmonds undersökningsarbete inför sin artikel om det här. Allteftersom upptäcker Julia att hennes och Saras öde är sammantvinnade på ett sätt som är mindre smickrande för hennes familj. Även Saras efterlevande får veta saker om sitt förflutna tack vare Julias arbete, eller på grund av, hur man nu ser det. Saras nyckel blir en nyckel till det förflutna på ett starkt och effektfullt sätt. Julias man tycker att man ska låta det förflutna vila. Förflutet är förflutet. Man kan säga att det är det filmen handlar om; Ska man låta det förflutna vara eller är det rätt, eller till och med nödvändigt, att dra fram det i ljuset?

Foto: Julien Bonet

Hon som spelar Sara gör verkligen ett bra jobb, och de andra skådespelarna är inte dåliga de heller.

I rollerna: Kristin Scott Thomas, Mélusine Mayance, Niels Arestrup
Regi: Gilles Paquet-Brenner

Biopremiär 25 februari

Betyg: 4 av 5