Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Riktiga betyg är bättre än höga betyg

Jan Björklund Foto: Wikimedia

Varje elev ska bli rättvist och riktigt betygssatt. Detta sker inte alltid. För att öka rättssäkerheten bör ett betyg kunna omprövas. Det föreslår regeringens utredare Leif Davidsson, som i dag överlämnar betänkandet Riktiga betyg är bättre än höga betyg – Förslag till omprövning av betyg (SOU 2010:96) till utbildningsminister Jan Björklund.

Det är bäst att sätta riktiga betyg från början

Målet är att eleverna ska få riktiga betyg redan från början. I den nya skollagen finns bestämmelser som syftar till att stärka rättvisan och likvärdigheten i betygssättningen i skolan. Utredningen menar att en möjlighet till omprövning och ett stärkt systematiskt kvalitetsarbete ytterligare bör bidra till att betygen blir riktiga från början.

Rektorn ska kunna ompröva lärarens betygssättning

I den nya skollagen anges att den betygssättande läraren ska ändra betyget om det är uppenbart oriktigt och om det kan ske snabbt och enkelt. För att ytterligare stärka elevens rättssäkerhet föreslås att en elev som inte får sitt betyg ändrat av läraren ska kunna få betygen omprövade av rektorn. Finner rektorn att betyget är oriktigt ska ett nytt betyg sättas av denne – i annat fall kvarstår lärarens betyg. En omprövning kan inte leda till att betyget sänks.

Omprövning kräver dokumentation av elevens kunskaper

Utredningen föreslår att lärarens skyldighet att dokumentera elevers kunskaper, som har betydelse för betygssättningen, förtydligas i skollagen. Dokumentation bör bestå av dels exempel på vad en elev presterat, t.ex. provresultat eller andra produkter, dels lärares anteckningar om elevens visade kunskaper.

Kostnadskonsekvenser

Konsekvenserna av utredningens förslag kännetecknas av flera osäkra faktorer, bl.a. antalet betyg som kommer att begäras omprövade. Kostnadsökningarna bedöms ligga mellan 200 och 300 miljoner kronor – sannolikt närmare den högre nivån än den lägre.

Källa: Regeringskansliet