Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Swedbank, Telia och Telenor lanserar BankID i mobil

Foto: Wikimedia

Som ett led i ambitionen att ligga i framkant när det gäller mobila tjänster
lanserar nu Swedbank, Telia och Telenor en e-legitimation i mobil. Den blir då
den första i sitt slag på den svenska marknaden.

Tillsammans med mobiloperatörerna Telia och Telenor kan BankID-bankerna, där
Swedbank är först ut, erbjuda kunder tjänsten BankID i mobil. Tjänsten gör det
möjligt att legitimera sig och godkänna handlingar på internet med sin
mobiltelefon. Det går dessutom att logga in på internetbanken, vilket gör att
mobiltelefonen även kan ersätta och komplettera säkerhetsdosan. Tjänsten
förutsätter att kunden har en tilläggstjänst hos sin operatör, Mobil
ID-hantering.

– Trenden överlag är tydlig. Sedan Swedbank i december, som första nordiska
bank, lanserade en iPhone-applikation har över 84 000 nedladdningar av
applikationen gjorts och antalet inloggningar i Mobilbanken har ökat med 432 %.
Det finns med andra ord en stor efterfrågan på mobila tjänster bland våra kunder
och därför lanserar vi BankID i mobil nu, säger Anders Pettersson, chef för
Internet- och Mobilbanken Privat på Swedbank.

– Med de mobila tjänster som redan används idag för att köpa biljetter till
resor med T-bana, bussar, flyg och tåg, ser vi att BankID i mobil är ytterligare
ett naturligt steg på resan. Resan för mobilen att inom fem år bli vår
personliga plånbok, understryker Erik Hallberg, chef för mobilitetstjänster på
Telia.

– Mobilen blir en allt viktigare del av vår vardag och med BankID möjliggör vi
tillgång till fler viktiga tjänster på ett enkelt och säkert sätt. Det här är
ett viktigt och naturligt steg i utvecklingen mot mer avancerad användning av
mobilen och vi är glada att vara tidigt ute med att kunna erbjuda våra kunder de
här möjligheterna, säger Mats Lundquist, Affärsområdeschef Telenor Företag.

Swedbanks partner Logica har redan anpassat sin inloggningsportal, vilket
innebär att det redan nu är möjligt att logga in med BankID i mobil hos ett
tjugotal kommuner. Dessutom räknar Swedbank med att aktörer som
Försäkringskassan, Skatteverket och CSN kommer att anpassa tjänster för BankID i
mobil framöver, vilket öppnar upp för ännu fler möjligheter med
e-legitimationen.

BankID i mobil fortsättning på mobil satsning
En av huvudanledningarna till den mobilsatsning som Swedbank nu genomför är att
banken vill öppna möjligheten för kunden att ha tillgång till sin bank även när
de inte har fysisk tillgång till en banklokal eller sitter framför en dator.

– Detta är bara början på en satsning med mål om att bli den ledande banken när
det gäller mobila tjänster. Under 2010 planerar vi för att öppna upp för
ytterligare banktjänster i mobiltelefonen, fortsätter Anders Pettersson.

Mer information finns på följande webbplatser:
Swedbank: www.swedbank.se/bankidimobil
Telia: www.telia.se/mobilid
Telenor: www.telenor.se/mobilid
Finansiell ID-Teknik: www.bankid.com

För ytterligare information:
Anders Pettersson, chef för Internet- och Mobilbanken Privat, Swedbank, tfn:
070-357 44 77
Göran Zebühr, produktchef BankID/e-legitimation, Swedbank, tfn: 070-831 43 70
Telias Presstjänst, tfn: 0771-77 58 30
Telenors Presstjänst, tfn: 08-41 00 75 55
Johan Eriksson, VD för Finansiell ID-Teknik, tfn: 070-315 59 90

Swedbank är banken för de många människorna, hushållen och företagen. Som en
ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder
Swedbank ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca
9,5 miljoner privatkunder och ca 550 000 företagskunder med 381 kontor i Sverige
och 226 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i Norden,
USA, Kina, Japan, Ryssland och Ukraina. Per den 31 december 2009 uppgick
balansomslutningen till 1 795 miljarder kronor.

Källa: Swedbank