Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Detta är alarmerande – Grova kostnader för felrekryteringar bland svenska företag

Någonting håller på att gå snett bland svenska företag och organisationer. Kostnaderna för felrekryteringar ligger på mångmiljardbelopp och nyligen presenterade konsultföretaget Preera sin årliga Sverigemätning. Här tittar man på vilka som är de viktigaste värderingarna bland medarbetarna.

Värderingsord kopplat till kunder hamnade på 54 plats i Sverige – genuint kundtänkande verkar över huvud taget inte existera. Andra avgörande faktorer som innovation och ständigt lärande låg runt plats 20. Detta är alarmerande, eftersom det är hur man uppfattar medarbetarna, som man uppfattar företaget!

Många företag spenderar mycket pengar på att bygga företagets varumärke, rykte och image. Men detta kan raseras snabbt om inte medarbetarna lever upp till det. När man satsar på att analysera och utveckla medarbetarnas professionella rykte så stärks företagets kultur och potential och företagets värde ökar markant.  

Människor är inte längre ett företags viktigaste resurs. Rätt människor är det! Och rätt människor på rätt plats! När vi analyserar medarbetarnas professionella rykte, då titta vi på framgångsfaktorer som deras ambition, passion, förmågan att inspirera kunder, entreprenörstänket och trovärdigheten. Känner man inte medarbetarnas professionella rykte, då famlar man i blindo och resultaten blir mycket slumpmässiga.

Källa: Mynewsdesk

Bufflig typ Foto: Wikimedia