Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Konsument Europa informerar resenärer på Arlanda

Arlanda flygplats Foto: Wikimedia

Tusentals drabbade flygpassagerare vänder sig varje år till myndigheter och kommunernas konsumentvägledare för att få hjälp.  Ofta beror problemen på okunskap. Idag, den 7 juli, kommer därför Konsument Europa att finnas på Arlanda för att informera resenärer om sina rättigheter redan innan de reser iväg.

Inställda och försenade flyg, förlorat bagage med mera är vanliga konsumentproblem och många konsumenter vet inte vad de har rätt till och vad de ska göra när olyckan är framme. I morgon, den 7 juli, arrangeras en stor informationsdag inom hela EU. I Sverige kommer Konsument Europa, en enhet inom Konsumentverket, att finnas på Arlanda för att träffa  och ge råd till flygresenärer på väg på semesterresor.

Konsument Europa kommer att dela ut informationsmaterial, besvara frågor och ge råd och hjälp om flygpassagerares rättigheter. Ju mer resenärerna vet redan innan de reser desto mindre är risken att det hamnar i en tvist med sitt flygbolag eller researrangör.

Konsument Europa kommer att ha en monter och personal på plats på terminal 5 mellan 10.30 och 16.00.

Källa: Konsumentverket