Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Sociala medier skapar nya villkor för kändisar

Foto: Wikimedia

Frågan kanske låter konstigt, men ingen av Sveriges stora bloggstjärnor inklusive utrikesminister Carl Bildt tar semester från sitt bloggande. För en mediababe är det svårt att koppla bort banden till publiken. Samtidigt kan det vara ett tecken på att sociala medier har förändrat villkor för dagens kändisar. De måste vara tillgängliga för sina gillare, läsare, följare och fans.

I Svenska Dagbladet på söndagen analyserades vår vana att leva ständigt uppkopplade. Något som ett bloggproffs som Carl Bildt tar för självklart. Han hänvisar till nyhetsflödets storlek och snabbhet. Enligt honom är det svårt att koppla bort. Frågan är dock om det inte även är vanan att dela med sig till sin publik. För den som har byggt upp en grupp läsare, gillare, följare är publiken en social krets som ständigt finns med.

Nina Jansdotter, författare till nya boken Framgång med Facebook, går så långt som att föreslå att gillare/följare/läsare förvarnas om att bloggaren tar ledigt. Jag tror det är aktuellt för den som har en stor, trogen publik och bygger sin yrkesverksamhet kring dem. En äkta mediababe med andra ord. Dessutom undrar jag varför de personliga varumärken som baseras på sociala medier inte skulle behöva låta sin publik vila. Alla andra stjärnor, artister, skådespelare med andra som exponeras flitigt tenderar att ställa sig i medieskugga med jämna mellanrum. Göran Adlén, trendanalytikern har flera gånger tagit upp risken med överexponering som skapas i och med att lekmän inte har pr-proffs som ger dem råd. Trots detta syns Blondinbella överallt året runt.

Frågan är om en ny medielogik för kändisar har uppstått tack vare sociala medier?

Källa: Mynewsdesk