Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Onoff i konkurs – vad gäller för mig som kund?

 

Foto: Wikimedia

Under måndagseftermiddagen gick Onoff ut med ett pressmeddelande där man skriver att styrelsen lämnat in en konkursansökan till Attunda tingsrätt. Många undrar säkert vad som nu händer om man nyligen köpt en vara hos butikskedjan.

Konsumentverket har därför sammanställt en vägledning bestående av vanliga frågor och svar.

Vad händer med garantin?
– Om garantin är utfärdad av Onoff upphör den att gälla. Är den däremot utfärdad av tillverkaren kan du rikta dina anspråk dit.

Jag har ju tre års reklamationsrätt. Vad händer om varan går sönder?
– Har man köpt en vara som ska reklameras, men där företaget går i konkurs, ska man höra av sig till konkursförvaltaren. En konkursförvaltare driver företag som gått i konkurs och ser till att varor och andra tillgångar säljs. Därefter fördelar de pengarna mellan fordringsägarna, det vill säga de som har krav på företaget. Du kontaktar konkursförvaltaren som då kan sätta upp dig på en fordringsägarlista. Du kan också ta kontakt med tidigare säljled, dvs. leverantören eller producenten av den vara du vill reklamera. Det är dit du ska vända dig när konkursboet upphört. Det framgår av konsumentköplagen.

Vad händer med presentkortet jag köpte hos Onoff?
– Tyvärr blir presentkort i praktiken värdelösa i samband med en konkurs.

Jag köpte en produktförsäkring i samband med att jag köpte en tv hos Onoff. Gäller den fortfarande?
– Ja. Produktförsäkringar har tecknats med ett försäkringsbolag fristående från OnOff. OnOff har förmedlat försäkringen. Inget bör därmed hända med produktförsäkringen utan den kommer fortsätta gälla enligt försäkringsvillkoren.

Jag köpte en tvättmaskin på avbetalning hos Onoff som jag fortfarande betalar av på. Vad händer nu?
– Kreditgivaren är ett annat bolag än OnOff. Det innebär att man fortsätter betala varan såsom man kom överens om vid köpet.

Jag har köpt en vara i Onoffs nätbutik och betalat med kreditkort, men jag har inte fått min vara. Vad händer då?
– Om du betalat med ett kreditkort kan du enligt konsumentkreditlagen ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren. Du kan därför kontakta kortföretaget och invända mot att någon betalning ska göras. Notera dock att detta gäller kreditkort, inte bankkort där beloppet dras direkt från ditt konto vid betalningen.

Källa: Konsumentverket