Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ditt professionella rykte på Google+, Twitter och LinkedIn

När du konkret känner till ditt professionella rykte, så är detta din i särklass viktigaste tillgång och bör genomsyra ditt agerande, på Google+, Twitter eller LinkedIn.

När du konkret känner till ditt professionella rykte, så är detta utan tvekan din i särklass viktigaste tillgång och bör genomsyra ditt agerande, vare sig det är på Google+, Twitter eller LinkedIn. Både LinkedIn och Twitter har för mig inneburit en mycket spännande upptäcktsresa i möjligheter och i intressanta kontakter som väldigt ofta också leder till möten, affärer och uppdrag. Och naturligtvis att jag hela tiden bygger relationer, som i bästa fall kan få människor att föra mitt budskap vidare, med en potential att göra det worldwide.

Nu har en ny spännande aktör klivit in på arenan – Google+ som jag har testat några dagar och utan att vara någon expert vill komma med några tips kopplat till ditt professionella rykte. Precis som på Twitter kan man presentera sig med en tagline. När vi arbetar med kunder som vill ta reda på sitt professionella rykte – hur man uppfattas av kunder, medarbetare och chefer – då skapar vi också en tagline, ditt professionella rykte i en mening. Detta blir en lika lysande presentation på Google+ som det är på Twitter. Men du kan också, till skillnad från Twitter, lägga in en lite lägre presentation av ditt professionella rykte. på Google+.

Google+ har också en intressant fördel som jag ser det framför Twitter – jag får ett större utrymme att framföra mitt budskap och kan enklare följa konversationen och komma med kommentarer. Och liksom på Twitter kan jag välja att följa de bästa i världen inom mitt område. Kanske är Google+ på väg att bli ett större hot mot Twitter än mot Facebook, som fyller en annan funktion.

Kommer då LinkedIn att påverkas? Inte mycket tror jag. När jag t.ex. googlar på en person, då kommer LinkedInprofilen väldigt högt upp och där får man en kort bakgrundspresentation, men framför allt rutan med Summery. Åter igen, har man konkret tagit reda på sitt professionella rykte då är denna ruta den givna platsen. Tänk att få presentera sitt professionella rykte på detta sätt för alla kontakter och presumtiva kunder/uppdragsgivare, vare sig det är via Google+ eller på LinkedIn.

Det kommer att bli en mycket spännande sommar och höst.

”There is no way to put a price on your professional reputation, it´s value to you is priceless´

Källa: Per Frykman AB.