Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Sommarsurfandet börjar redan i sängen – Svenskarnas surfdygn kartlagt

Telias kartläggning av svenskarnas surfdygn under sommaren avslöjar att semesterns förändrade dygnsvanor även påverkar surfbeteendet.Samtidigt visar Telia surfindex att jakten på löpande nyheter varit större än vanligt vilket sannolikt kan härledas till tragedin i Norge.

Semestertider är för många svenskar i stor utsträckning synonymt med
avkoppling, långa sovmorgnar och sena nattsuddskvällar. Det lugnare
tempot och den förändrade dygnsrytmen avspeglar sig tydligt även i
semestersurf-dygnet. När vi själva väljer hur vi lägger upp dagen
väljer vi att koppla upp oss direkt när vi vaknar. Vi kopplar av genom
att koppla upp redan i sängen. Det visar undersökningen Telia Trends.

– Nästan hälften har kopplat upp sig mot internet redan innan de
lämnar sängen under semestern. Under en vanlig arbetsdag är det bara
drygt var tredje. Det är nog rimligt att anta att vi vill koppla upp
oss snabbare på morgnarna under sommaren för att kompensera den tid vi
förlorat genom att sova längre, säger Kent Jonsson,
konsumentmarknadschef på Telia Bredbandstjänster.

Även om aktiviteten är låg på natten så sover nätet aldrig helt.
På morgon ökar trafiken och ökningstakten är som högst mellan 07.30
och 08.30. Sedan ökar trafiken stadigt fram till runt 19.00-20.00 på
kvällen då den kulminerar. Vid denna tidpunkt ägnar vi oss enligt
Telia Trends flitigt åt att uppdatera Facebook och läsa nyheter. Sedan
vänder kurvan nedåt igen. Minst datatrafik är det runt 04.00 på
morgnarna.

– Sängsurfandet byts kvällstid till soffsurfande framför tv:n och
verkar ackompanjeras av en film eller ett tv-program. Under
sommarmånaderna juni och juli har vi haft över fyra miljoner
beställningar av filmer, tv-program och tv-serier i vår digitala
tv-tjänst. Fredag, lördag och söndag är de mest aktiva dagarna och
de flesta program startas runt 20.00 på kvällen, säger Kent Jonsson.

TRAGEDIN I NORGE PÅVERKADE SURFBETEENDET
Även om Surfindex låg på en något högre nivå än normalt under
vecka 30, minskade datatrafiken totalt sett med 4,7 procent jämfört
med föregående vecka.

Enligt KIA-index minskade nyhetssurfandet med 7,4 procent efter att ha
stigit med hela 17,9 procent föregående vecka. Under helgen då
tragedin i Norge skakade världen ökade surfandet på Aftonbladet.se
med 40,1 procent, och på Svd.se med hela 78,7 procent, jämfört med
helgen innan.

Surfandet på hälsosajter var det som ökade mest under vecka 30 (upp
13,9 procent). Surfandet på resesajter backar för andra veckan i rad
och ligger nu på normalnivå (ner 11,1 procent).

——————————————————————-
_DET HÄR ÄR TELIA SURFINDEX_
_Telia Surfindex är ett slags väderleksrapport av svenskarnas digitala
sommarvanorna i ett av Europas ledigaste länder och enligt OECD efter
Sydkorea världens mest bredbandstäta länder. Telia mäter och
prognostiserar löpande svängningar i bredbandstrafiken. I sommar
presenteras mätningarna för första gången utåt. När uppkopplat
läge blivit livets normaltillstånd blir det extra intressant att
följa vad som kan påverka användningen under en period._
_Metoden för att beskriva svenskarnas uppkoppling och vad svenskarna
använder internetuppkopplingen till under sommaren består av två
delar. Datatrafiken i Telias mobila och fasta bredbandsnät utgör
själva basen för Telia Surfindex. För att identifiera
beteendemönster görs även sammanställningar av miljontals unika
besök på ett antal utvalda webbsajter inom kategorierna mat, shopping,
bostad, arbete, hälsa, resor, sociala medier och familjeliv, baserat
på KIA-index (Sveriges Annonsörers index över svenska webbplatser).
En kategori, tv och film, baseras på Telias kunders användande av
on-demand-tjänster (SVoD och VoD). Även resultat från den löpande
undersökningen Telia Trends används för att skapa Telia Surfindex. _
_Det första surfindexet presenterades den 22 juni och rapporteringen
pågår löpande fram till och med vecka 33. Vecka 19, 2011
representerar normalnivå i indexet._

Källa: Telia.