Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Företag utnyttjar inte potentialen i sin digitala användarstatistik – konsultbyrå vill skapa nytt fokus på data online.

Foto: Wikimedia

Företag utnyttjar inte potentialen i sin digitala användarstatistik- två tidigare anställda på Google vill skapa nytt fokus på data online.Det handlar mycket om dataanalys av kundbeteende och mätning av dess effekter.Att kunna utnyttja denna data som kommer från användare på internet.Beslut och hela strategier kan skapas med rätt information. Mer fakta och mindre magkänsla eller rena spekulationer.

Två tidigare anställda på Google står bakom den nystartade skandinaviska konsultbyrån; May & Barrow. Företaget specialiserar sig Strategic Digital Intelligence- eller dataanalys av kundbeteende och mätning av dess effekter. Grundarna av May & Barrow, Mia Jung och Emina Dervisevic, upplevde under deras tid på Google ett växande behov för att utbilda organisationer i att effektivare och mer strategiskt kunna utnyttja Analytics och den data som kommer från användare på internet.

Målet för May & Barrow är att ta dagens företag till nästa nivå när det gäller användande av data som beslutsgrund och som ett viktigare bidrag i utformningen av den övergripande företagsstrategin. En utökad kunskapsbas kommer leda till att fler beslut grundar sig i rätt information, vilket i slutändan innebär en starkare position på marknaden, högre effektivitet och bättre lönsamhet. Med den erfarenhet som grundarna besitter vänder de sig nu till organisationer i Sverige och Danmark som söker strategisk rådgivning gällande användandet av digital information.

”Många skandinaviska organisationer har idag stor potential när det gäller att utnyttja den omfattande data om kunders beteende och preferenser som finns att tillgå. Internetanvändandet ökar stadigt och med den information de bidrar med har organisationer tillgång till mer värdefull information om deras kunder än de anar,” säger Mia Jung på May & Barrow.

”Undersökningar visar att ca. 80 % av alla organisationer i stor omfattning fattar beslut baserat på magkänsla istället för med faktisk data som grund; och det gäller i högsta grad information från internet. Framförallt i tider med ekonomisk oro kan utnyttjandet av data och information om kunders beteende och preferenser vara en mycket viktig framgångsfaktor när det gäller strategiutvecklingen för organisationer”, menar den norske partnern Emina Dervisevic som tidigare arbetat som intern produktspecialist inom Analytics hos Google.

Källa: May & Barrow.