Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Slarv med lyset vid var fjärde cykelolycka i mörker

Foto: Wikimedia

Mer än var fjärde cyklist som krockat med en bil i mörker hade varken lyse eller reflex på cykeln vid olyckstillfället. Andelen cyklister med allvarliga skador är större under den mörka årstiden. Det visar en olycksstudie som genomförts av försäkringsbolaget If.

Allt fler cyklar under det mörka halvåret, vilket är positivt för både hälsan och miljön. Men det finns också risker med att cykla i mörkret. If har gjort en sammanställning av 438 trafikolyckor som skett mellan cykel och personbil under åren 2005-2010 runtom i Sverige. Studien visar att mer än var fjärde cyklist som krockade med en personbil i mörker varken hade lyse eller reflexer vid olyckstillfället.

– Reflex och lyse borde vara en självklarhet för alla som cyklar i mörker. Det är en billig livförsäkring, säger Iréne Isaksson-Hellman, trafikforskare på If.

Studien visar även att risken för svårare skador är högre i mörker än i dagsljus. Svåra till dödande skador utgör drygt tio procent i mörker mot fem procent vid olyckor som skett i dagsljus.

Personskador hos cyklister som är av svårare karaktär är mer koncentrerade till hösten, framför allt till oktober och november. Detta indikerar att mörker och dåligt väder är riskfaktorer även om antalet cyklister, och därmed olyckor, är färre.

En person med reflex är synlig på 125 meters håll i strålkastarljuset från en bil. En bilist som kör i 50 km per timme har därmed nio sekunder på sig att styra undan. Utan reflex har bilisten mindre än två sekunder på sig vid samma hastighet.

Om olycksstudien:

Studien omfattar 438 olyckor som skett under åren 2005-2010 runtom i Sverige. Alla typer av olyckor mellan cykel och personbil som rapporterats in till försäkringsbolaget If via trafikförsäkringen finns representerade vilket ger ett helhetsperspektiv av cykelolyckor avseende olyckssituation och allvarlighetsgrad. Personbilen som varit inblandad i olyckan har i samtliga fall haft en trafikförsäkring i If. Då If försäkrar nästan var tredje bil i Sverige kan urvalet anses representativt för landet.

Källa: If