Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Sveriges Radio står fortfarande starkt: 3,8 miljoner dagliga lyssnare 2011

Foto: Wikimedia

Nu summerar Sveriges Radio lyssnarsiffrorna för 2011 efter TNS-Sifo:s senaste lyssnarundersökning. För tredje året i rad har Sveriges Radio haft en daglig publik på cirka 3,8 miljoner lyssnare – detta trots att medielandskapet är i stark förändring. Särskilt starkt går P1, som under 2011 haft i genomsnitt 1 miljon dagliga lyssnare.

– På en vikande radiomarknad så är det glädjande att Sveriges Radio har en stabil position. Det innebär att vi inte bara behåller tidigare lyssnare utan att vi också successivt vinner nya lyssnare som uppskattar det vi ger dem. Och att vi, i en tid av allt tuffare konkurrens om människors tid, står oss starka, säger vd Mats Svegfors och vice vd Cilla Benkö.

TNS-Sifo-undersökningen som presenteras i dag och som gäller sista kvartalet 2011* visar på ett fortsatt stabilt Sveriges Radio-lyssnande.
– Speciellt glädjande är att allt fler yngre lyssnare hittar till P1, som är den enda kanal som faktiskt ökar markant. Att nästan var femte Stockholmare varje dag väljer P1 är näst intill unika siffror, säger Mats Svegfors och Cilla Benkö.

– Vi kan också konstatera att P3 har en fortsatt hög lyssning i kanalens prioriterade målgrupp, 20-34 år, vilket visar att radio som medium fortsättningsvis har alla möjligheter att hävda sig i mediekonkurrensen, säger Mats Svegfors och Cilla Benkö.

Radiolyssnande helår 2009-2011 (antal lyssnare, cirka)
2009               2010                2011
Sveriges Radio        3 800 000       3 800 000       3 800 000
P1                                  970 000          970 000       1 000 000
P2                                  130 000          120 000          125 000
P3                                  860 000          850 000          840 000
P4                               2 480 000      2 470 000       2 400 000 

Undersökningen redovisar både lyssning på FM och direktlyssning på webben.

TNS-Sifo 2011/I jämfört med den senaste undersökningen – 2012/I (i procent)

2011/I         2012/I
Radio totalt                              72,8            71,5
Sveriges Radio totalt             48,3            47,5
P1                                             12,2            12,6
P2                                               1,5              1,6
P3                                             10,9            10,3
P4                                             31,2            30,3

Räckvidd i procent, anger hur många olika personer i åldern 9-79 år som hört minst fem minuter på en kanal under ett genomsnittligt dygn måndag-söndag.

* Mätningen gäller sista kvartalet 2011 för rikskanalerna och perioden 8/8-11/12 för P4-kanalerna.

Källa: Sveriges Radio