Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Lär känna Samhall – följ med Chefen undercover

På måndag den 6 februari medverkar Samhall i det andra avsnittet av Chefen undercover. Med över 20 000 anställda är Samhall ett av Sveriges största företag. Men trots sin storlek är det många som inte vet vad Samhall egentligen gör, vilket marknads­direktör Mats Eliasson fick uppleva på flera sätt.

– Samhall är Sveriges viktigaste företag. Vi ska inte bara producera efterfrågade varor och tjänster på en konkurrensutsatt marknad – vi gör det med syftet att utveckla personer med funktionsnedsättning genom arbete. Men det finns stor okunskap om vår verksamhet. Genom att delta i Chefen undercover hoppas vi ge alla tittare en mer nyanserad bild, säger Mats Eliasson, marknadsdirektör på Samhall.

Osynlig i gul overall
I programmet får vi följa när Mats Eliasson under täckmantel jobbar i olika delar av Samhalls verksamhet. Mats får bland annat träffa Åke som från att ha varit helt sjukskriven via Samhall kunnat börja jobba heltid igen. Mats får även prova på att städa Drottninggatan tillsammans med 22-årige Fernando.

– Mats blev chockad över hur lite respekt folk visar oss som går och städar på gatorna. Han sade att det var första gången i hans liv som han upplevde att människor inte såg honom, trots den gula overallen, säger Fernando.

Möt också våra medarbetare Alf, platschef på Timrå Ridstadion, Olga på tvätteriet i Akalla, och Björn, tunnplåtsmekaniker i Ramsele.

Gemensamt för dem alla är deras fascinerande historier och engagemang.

Källa: Samhall.