Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Nästan var sjätte fick nyheten om prinsessfödseln i sociala medier

15 procent av de svarande i en undersökning från Telia Trends säger att de läste nyheten om Sveriges nya prinsessa på Facebook eller Twitter. Något som tyder på att de sociala medierna i större utsträckning blir den plats man först får nyheter. Samma undersökning visar att 7 av 10 (71 procent) direkt eller inom en timme efter Prins Daniels presskonferens hade tagit del av nyheten.

Facebook och Twitter som knappt fanns i Sverige för fem år sedan är i dag källan till att 15 procent fick nyheten om att Daniel och Viktoria hade fått barn. Tidigare stora nyhetshändelser har lett till en stor mängd Tweets och statusuppdateringar i sociala medier. Undersökningen visar alltså att de sociala medierna ofta också är källan till vart man får reda på nyheten.

– Det sociala medierna har blivit en naturlig del av våra liv och ett sätt att hålla kontakt med vänner och familj. På samma gång blir dessa kanaler nyhetsmedier eftersom vi i våra tweets och statusuppdateringar gärna kommenterar nyheter i omvärlden. Därför är det inte heller konstigt att det är på dessa platser vi först får höra om stora nyheter som denna, säger Kent Jonsson, konsumentmarknadschef på Telia.

Källa: Telia.