Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ökad acceptans för GMO-livsmedel

Foto: Wikimedia

Acceptansen för genmodifierade livsmedel ökar bland medlemmarna i Konsumentföreningen Stockholm, KfS.  Allt fler kan tänka sig att köpa GMO-produkter i butiken, men majoriteten, 62 procent, är fortsatt negativ till GMO-livsmedel. Det visar en undersökning om attityder till genmodifierade grödor och livsmedel som KfS låtit genomföra för femte gången sedan 1998.

År 2012 är det 46 procent som anser att genmodifiering av livsmedel är mycket eller ganska negativt, att jämföra med 74 procent år 1998. Acceptansen är störst när det gäller GMO-varianter som erbjuder lösningar på miljö- och hälsoproblem, som livsmedel för allergiker eller grödor som bidrar till minskad användning av farliga kemikalier i jordbruket. Ekonomiska eller produktionstekniska aspekter värderas betydligt lägre.

EU-lagstiftningen som kräver information på förpackningen om livsmedlet har tagits fram med hjälp av modern genteknik får fortsatt starkt stöd. Intresset för GMO har däremot minskat. År 2012 är det 57 procent som säger sig vara intresserade av GMO-frågorna, jämfört med 80 procent år 1998. De tillfrågade anser sig även ha sämre kunskap om genteknik och livsmedel än i tidigare undersökningar.

– Detta kan kanske förklaras av att GMO-frågorna hamnat i skymundan jämfört med andra miljö- och hälsodiskussioner. Dessutom är mycket få GMO-livsmedel ute på marknaden. De efterfrågas inte av kunderna och köps därmed inte in av butikerna, säger Louise Ungerth, chef för konsument- och miljöfrågor på KfS.

Samtidigt som acceptansen ökar, har paradoxalt nog oron över genteknikens effekter stigit. Främst är man orolig för risker för hälsan. Oron har ökat från 54 procent som år 2007 kände mycket eller ganska stor hälsorelaterad oro till 72 procent år 2012.

Undersökningen genomfördes i januari 2012 av SKOP, Skandinavisk Opinion AB, på uppdrag av KfS. 503 medlemmar intervjuades, slumpvis utvalda, 20-81 år. Deltagarna domineras av kvinnor, äldre och högutbildade personer. Studien har tidigare genomförts 1998, 2001, 2004 och 2007.

Källa: Konsumentföreningen Stockholm