Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Dom idag: Marknadsdomstolen avgör vad annonser får lova

Marknadsdomstolen har idag avgjort en process om överträdelser av Marknadsföringslagen som gäller bland annat vilseledande marknadsföring. Det är det första målet som domstolen prövar som rör påståenden i marknadsföring utifrån EU-förordningen om närings- och hälsopåståenden.

– För oss är det viktigt att alla aktörer på marknaden följer det regelverk som finns, säger Katarina Ladenfors som juridiskt företräder Bayer. Både inom EU och i Svensk Egenvård finns ett regelverk som alla företag ska följa. Syftet med regelverket är att skydda konsumenterna. Ingen ska luras eller vilseledas av reklam att köpa något de inte vill ha.

Den rättsliga processen har pågått sedan 2010 och behandlar olika så kallade närings- och hälsopåståenden som företaget Bringwell har gjort i sin marknadsföring av kosttillskottet Minivital. Ärendet är omfattande eftersom det är fråga om totalt 68 yrkanden i två olika förenade mål. Flertalet av dessa yrkanden rör olika påståenden som Bayer hävdar är vilseledande och som Marknadsdomstolen fått ta ställning till.

Idag har Marknadsdomstolen givit Bayer rätt i 67 av 68 påståenden.

– Det är viktigt för oss att göra den här markeringen och skydda den fria konkurrensen inom vår bransch, säger Anna-Carin Stark. Vi hoppas att domen kommer att underlätta för branschen att tolka det regelverk som finns.

Källa: Bayer AB.