Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Nya projekt utvecklar näringslivet i Skellefteå

Foto: Mona Hedlund.

Tillväxt Skellefteå har ett finger med i många nya och spännande projekt framöver.
– Projekt är ett viktigt instrument för oss att bidra till utveckling av näringslivet i Skellefteå, säger näringslivschefen Ola Mannberg.

Skellefteå, som ibland brukar kallas för ”norrlands Gnosjö”, hade en tung period i samband med att många sågar las ned på 1920-talet, men så gjordes ett malmfynd i Boliden och gruvepoken tog fart.

Det var också startskottet för en framgångsrik verkstadsindustri i bygden och i dag ligger kommunen i framkant på områden som miljöteknik, bioenergi, industriellt träbyggande och säkerhet i olika former.

På senare år har också den kreativa industrin i Skellefteå nått stora framgångar över hela världen.

Ökad sysselsättning

Skellefteå kommun är den största arbetsgivaren i Skellefteå kommun med drygt 7 500 anställda och det gör kommunens tillväxtkontor till en viktig kugge för utvecklingen av det lokala näringslivet.

Tillväxt Skellefteå, som har ett 20-tal anställda, verkar för ett bra näringslivsklimat i kommunen och kontoret arbetar främst inom områdena näringslivsutveckling, varumärkesutveckling, campusutveckling och European office.

– Ett viktigt mål är tryggad och ökad sysselsättning, berättar näringslivschefen Ola Mannberg.

Visionen är att Skellefteå ska uppfattas som en framsynt tillväxtkommun och att den ska vara attraktiv för företagsetableringar.

– Våra mål är att öka nyföretagandet med 300 företag per år, öka arbetstillfällena med 200 per år och öka antalet invånare med 250 per år.

Tydligare strategi

Ola Mannberg, som tillträde tjänsten som chef för Tillväxt Skellefteå i augusti i fjol, berättar att nya projekt är viktigt för utvecklingen av näringslivet i kommunen.

– Vi är inte projektägare så ofta, men vi är många gånger medfinansiär på ett eller annat sätt. Vi sköter också om flera projektärenden.

Nu stundar däremot nya tider med en hårdnande konkurrens om projektmedlen.

– Vi håller därför på att utarbeta en tydligare strategi för näringslivsutvecklingen i kommunen.

Outforskade vägar

Flera nya och spännande projekt har redan fått klartecken av beslutsfattarna och de ska sjösättas med start i höst.

Sociala entreprenörshuset, som har fokus på jämställdhet och tillgänglighet, ska kombinera utbildningsinsatser, rådgivande funktioner kring socialt företagande och lärande i praktiskt arbete i syfte att underlätta uppkomst och fortlevnad av sociala företag.

– I projektet kommer kommunen att jobba med en helt ny målgrupp mot företagande och dessutom med hjälp av ett nytt arbetssätt. Det öppnar upp outforskade vägar till utveckling, kommenterar Harriet Classon, personalnämdens ordförande.

Samarbetspartners är bland annat Arbetsförmedlingen och Samordningsförbundet Skellefteå.

Fördjupande studiebesök

Under hösten startar också ett samarbete med det lokala näringslivet för att paketera, marknadsföra och göra spetskompetensen i regionen mer tillgänglig.

Technial Visits ska leda till fler fördjupande studiebesök på kommersiella grunder till kommunen.

– Projektet bidrar till en positiv utveckling av näringslivet och är ett bra verktyg vid samarbete kring nya etableringar i en region, kommenterar näringslivsutvecklaren Britt-Inger Olofsson på Skellefteå kommun.

– Det görs mycket bra saker här i kommunen, men vi behöver lyfta fram det, säger miljöstrategen Jan Tarras Wahlberg på Skellefteå kommun.

Samordnad insats

Samverkansprojektet Arbetsmarknadstorget, som har enheten för arbetsmarknad på Skellefteå kommun som projektägare, ska bidra till att ungdomar kortar sin tid i arbetslöshet, utanförskap och bidragsberoende.

Målgruppen är unga vuxna mellan 16 och 29 år som står utanför arbetsmarknanden och har behov av utökat stöd för att nå arbete eller utbildning.

Syftet med projektet är att Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, kommunen och landstinget ska samordna sina hjälpinsatser och att deltagarna ska känna ett ökat medinflytande, ett eget ansvar över sin situation samt i förlängningen bli aktiv och delaktig i samhället.

– Målet är att minst 6 av 10 deltagare ska gå vidare till arbete eller studier, berättar Stellan Berglund på Samordningsförbundet Skellefteå.

Tydligt tillväxtområde

DINO Lab är ett EU-projekt i samverkan mellan Skellefteå och Umeå som ska främja den så kallade kreativa näringen, företag som producerar innehåll för spel, film, tv, mobiler och internet, som har utvecklats till ett tydligt tillväxtområde i regionen på senare tid.

Målsättningen är att skapa kreativa mötesplatser mellan unga kreatörer och etablerade företag samt erfarna människor i branschen.

– På så sätt ska nya idéer och metoder utvecklas för att gynna det regionala näringslivet i branschen, säger näringslivschefen Ola Mannberg.

Projektet ska också ge branschen möjlighet att fortsätta att ligga i framkant och nå en ännu högre konkurrenskraft.

P-O Sjödin/MedieMakeriet

Foto: Skellefteå kommun

– Vi håller på att utarbeta en tydligare strategi för näringslivsutvecklingen, berättar näringslivschefen Ola Mannberg på Skellefteå kommun.

Källa: Skelleftå Kommun.