Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

30-dagarsbiljetten görs tillgänglig i SL-appen

Biljettutbudet i SL-appen utökas nu med 7-dagars- och 30-dagarsbiljetten så att även de som reser mer regelbundet kan börja köpa sin biljett i mobilen.

Digitaliseringsresan inom SL-trafiken fortsätter. Nu introduceras möjligheten att köpa appbiljett även för den som reser ofta. Sedan tidigare går det att köpa enkelbiljett och biljett för 24 och 72 timmar i SL-appen. Från den 7 april läggs 30-dagarsbiljetten och 7-dagarsbiljetten till i appsortimentet.

Det betyder att nu även den som reser regelbundet kan köpa biljetten när och var som helst. Det förenklar för alla men inte minst för de som bor långt från närmaste biljettautomat eller försäljningsställe. Det blir även enklare att se hur länge biljetten gäller.

– Det här är ett välkommet steg framåt och ett viktigt led i utvecklingen av ett nytt, modernt och användarvänligt biljettsystem för SL:s resenärer. Under pandemin blir det särskilt viktigt att vi fortsätter leverera lösningar som gör det enklare för de som måste resa med oss. Många har alltid mobilen nära till hands och att kunna köpa och ha biljetten i den i stället för med ett plastkort gör livet lite enklare, säger David Lagneholm, förvaltningschef på trafikförvaltningen och vd för SL.

Alla befintliga biljetter i SL:s utbud finns kvar och den som önskar fortsätta resa med ett Access-kort kan göra det.

Att 30-dagarsbiljetten i appen lanseras samtidigt som resor med kollektivtrafiken avråds är för att göra det enklare att köpa biljett för dem som ändå måste resa.

Källa: SL