Nu har juryn kommit fram till vilka som nominerats i de olika tävlingskategorierna i Influens Awards och de har haft en utmanande uppgift med så många förslag på personer, företag och insatser som kommit in.
– Vi i jurygruppen är nu enade i besluten om de nominerade och anser att de bidragit med innovation, påverkanskraft och resultat som kan härledas till målsättning. Det känns väldigt bra att konstatera att här finns fantastiska personer som varit med och bidragit till branschen med inspiration och blivit dagens digitala ledare som andra faktiskt vill följa och lyssna till och en stor mångfald”, säger Ruby Jankkila som är juryordförande.
Vinnarna i tävlingskategorierna Årets Byrå, Årets Kund och Årets Kampanj har röstats fram av Influens.se’s läsare och presenteras på Influencer Marketing Summit den 20 september.
”- Det är superroligt att vi nu kan involvera Influens.se’s läsare i beslutet av vinnare, säger Izabella Bielecka som är chefredaktör på Influens.se. Bland våra läsare finns alla delar av branschen och även en växande skara konsumenter”.
I övriga tävlingskategorier har juryn baserat på inskickade förslag valt ut de som nomineras och blir möjliga att rösta på för Influens.se läsare fram till 14 september. De nominerade är:
Årets influencer
De nominerade influencers har under 2021/2022 utmärkt sig särskilt. Det kan vara ett projekt, samarbete, koncept eller speciellt inflytande som influencern åstadkommit.
- Matilda Djerf
- Carl Hedin
- Therese Lindgren
- Emil Henrhon
- Mauri Hermundsson
Årets Nykomling
Som nykomling har man tidigare varit oetablerad och skall under året 2021/2022 ha startat en eller flera sociala medier kanaler där man gjort flera kundsamarbeten samt spelat en betydande roll som influencer eller i genomförandet i ett kundprojekt.
- Saskia Cort
- Nadia Kenza
- Mitthanja
- Louise Lundberg
- Christopher Åström
Årets influencer på Tiktok:
Influencer på Tiktok som bäst använt plattformen för att påverka kreativt och som använt sig av plattformens community & kultur på ett inspirerande sätt.
- Lalash.b
- Vendela sarajkarriii
- Emil Henrohn
- Annie Samuelsson
- Helan Shabani (Gudomlig mat)
Årets influencer Instagram:
Årets influencer på instagram är en person som varit inflytelserik och som maximerat potential på plattformen. Personen har påverkat sin målgrupp på ett positivt sätt och gjort strategiska val för att växa och påverka andra.
- Ekotipset
- Asabea Britton
- Sanna Guidetti
- Ditte Svanfeldt
- Dag Tolstoy
Årets influencer YouTube:
Årets influencer på YouTube har bjudit in sina följare till en kanal för underhållning och där kanalen blivit en stark community. Kanalen erbjuder kreativitet och är inspirerande i sin tid.
- Uppdrag Mat
- Camilla Hamid
- Tanbyklara (Klara Elvgren)
- Louise Jorge
- Margareta Grääs
Årets initiativ
Här belönas ett initiativ där man med hjälp av sin kanal har ökat kunskapen om en företeelse som bidragit till social impact. Initiativet ska ha lyft fram ett problem som behöver uppmärksammas där man bidraget till skillnad med hjälp av den action man tagit.
- Philippa Parnevik & Skin plan
- Therese Lindgren kravlista på samarbeten
- Svarthistoria
Årets liveshopping (Partnerpris)
Showroom delar ut priset Årets liveshopping till det företag som utmärkt sig extra mycket under med sin liveshopping under 2021/2022 och inspirerat andra företag att komma igång med liveshopping.
1. Arken Zoo
Liveshopping har länge varit en del av deras marknadsstrategi – de har byggt upp en trogen och engagerad målgrupp med sina unika liveshower. De är informativa, kunskapsbärande och framförallt underhållande.
2. Pure Female
Definitionen av att komma in som en underdog och ta branschen med storm. Redan vid deras första liveshow nådde de sina mål för tittarsiffror och publiken tog emot deras innehåll med öppen famn.
3. Kjell & Company
Med sina kjellfluencers har de visat vägen och testat allt från a till ö inom liveshopping. Som veteran har de kontinuerligt visat på höga tittarsiffror och de fortsätter att inspirera inom branschen.
Nu är det möjligt att rösta på sin favorit i de olika kategorierna fram till den 14 september. Läs mer om Influens Awards och rösta på https://influencermarketingsummit.se/influens-awards/.
Fakta om Influens Awards 2022
Den 20 september presenteras vinnarna i den nyinstiftade branschtävlingen Influens Awards på Influencer Marketing Summit. Bakom tävlingen står branschtidningen Influens.se och syftet med Influens Awards är att belöna och lyfta fram Influencer marketing branschen i Sverige. Tävlingen uppmärksammar insatser, både på individ- och teamnivå och kampanjer som har gjort skillnad och utvecklat branschen och bidragit till en positiv samhällsförändring det senaste året.
Årets Influens Awards jury:
Ruby Jankkila – Juryordförande
Hanaw Rashid – Digital strateg
Stina Lönnkvist – Co founder Hello Mantle
Andrea Lundin – Head of influencer marketing Björn Borg
Hanna Frilund – Head of influencer marketing Anyfin
Amanda Brohman – Comunity Strategist, Nord DDB
Emanuel Karlsten – Journalist & Mediaexpert
Årets 10 kategorier
Årets byår
Årets kund
Årets kampanj
Årets influencer
Årets Instagramkonto
Årets Tiktokkonto
Årets Youtubekanal
Årets initiativ
Årets nykomling
Årets partnerpris i samarbete med Showroom –Årets Liveshoppingföretag
Källa: Ehandel
Ehandel är Nordens största nyhetsmedia och mötesplats för alla som arbetar med e-handel.
Foto: Lear 21