Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

MP: Öppna tunnelbanan för alla

Yvonne Blombäck, Miljöpartiet Foto: Miljöpartiet

 

 

Dyra och ogästvänliga spärrar är fel sätt att säkra intäkterna till SL. Det säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms landsting. Miljöpartiet tycker att det är bättre att öka tillgängligheten med öppna spärrar, och förbättra ungdoms- och studeranderabatter är ett bättre sätt att få fler att betala för sig i kollektivtrafiken.

– De höga spärrarna försämrar tillgängligheten för personer med funktionsnedsättningar, föräldrar som reser med barn och personer som till exempel har med sig många kassar från affären. Vi borde göra tvärtom, skapa en kollektivtrafik som bjuder in och välkomnar resenärer till en effektiv, säker och trevlig resa. Då tror jag att fler väljer att resa med SL, säger Yvonne Blombäck (MP).

Miljöpartiet de gröna anser att det är positivt att arbeta med olika åtgärder för att säkra intäkter till SL. Dock finns inget entydigt underlag som tyder på att kostsamma investeringar i nya spärrar ger önskad intäktsökning i förhållande till investerings- och underhållskostnader. Det finns inte heller något godtagbart underlag som visar att de höga spärrarna ger bäst resultat för att minska fusk och svinn, då det saknas jämförande studier av andra åtgärder.

– Tvärtom konstaterade SL i en egen rapport, maj 2008, att alltfler spärrar kräver bemanning dygnet runt, vilket leder till ineffektivt utnyttjande av personalresurser och kostnadsökningar som inte kan anses försvarbara. Varje utökad heldygnsbemanning ökade kostnaderna med ca 2,5 miljoner kr per år, säger Yvonne Blombäck (MP).

Det finns rapporter som visar att en kombination av andra åtgärder skulle kunna vara såväl mer effektiva mot fusket som mer lämpliga för att göra resandet med tunnelbana och pendeltåg mer attraktivt.

Särskilt intressant är den åldersfördelning som kan utläsas, där det framgår tydligt att fusket är absolut vanligast i åldersgruppen 20-29 år. Det tyder på att ungdomar och studerande har svårt att betala och att prissättningen i den ålderskategorin behöver ses över. En utökad ungdomstaxa till 22 år och utökad studeranderabatt skulle sannolikt kunna bidra till ökade försäljningsintäkter och minska fusket avsevärt.

– Det vore att föredra om beslut bygger på omfattande undersökningar och faktaunderlag kring olika strategier, istället för att som nu välja strategi först och sedan utföra utredningar för att stödja en redan vald inriktning. Därför begär Miljöpartiet en ordentlig och omfattande utredning av effekter av ett spärrfritt system med hög personalnärvaro, säger Yvonne Blombäck (MP) inför mötet i Trafiknämnden den 8:e mars.

– Med en sjunkande kollektivtrafikandel i länet är det fel väg att gå att satsa på åtgärder som skapar barriärer och hinder runt tunnelbana och pendeltåg. Miljöpartiet de gröna menar att det istället är helt nödvändigt att satsa på kvalitetsförbättringar, säger Yvonne Blombäck, gruppledare och trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Källa: Miljöpartiet, Stockholm