Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Betala utbyggd t-bana med höjd trängselskatt

En tidigarelagd t-baneutbyggnad behöver kompletterande finansiering. Centerpartiet vill öka intäkterna till infrastruktur genom att höja trängselskatterna. Samtidigt uppnås en effektivare trafik och mindre kortsiktig miljöbelastning.

Centerpartiet gick till val som det borgerliga t-banepartiet. Distriktsstämman ställer sig bakom våra förtroendevaldas arbete i Stockholms läns landsting och Stockholms stad för att leva upp till detta vårt uppdrag inför väljarna och att de på lämpligt sätt för fram nedanstående till övriga parterna i Stockholmsöverenskommelsen:

Centerpartiet står bakom Stockholmsöverenskommelsen men bedömer att det krävs ytterligare utbyggnad av kapacitetsstark kollektivtrafik för att klara klimatmål, god livsmiljö och ekonomisk utveckling. När Stockholmsregionen växer nästan dubbelt så fort som i de regionala planerna pressas kapaciteten i kollektivtrafiken.

Delar av Stockholms­överens­kommelsen bör därför tidigareläggas genom utbyggnad av t-baneobjekten som ligger efter 2021 i länsplanen, dvs. förlängning av blå linjen till Nacka samt en t-banelösning för NKS/Hagastaden.

Vi konstaterar att trafikplaneringen kopplad till de planerade ombyggnationerna av Slussen och Danviks Lösen – Sickla, samt bygget av Nya Karolinska Solna och Hagastaden, ännu inte har fastställts.

En tidigareläggning av t-baneutbyggnad behöver kompletterande finansiering. Centerpartiet vill öka intäkterna till infrastruktur genom att höja trängselskatterna. Samtidigt uppnås en effektivare trafik och mindre kortsiktig belastning på stadsmiljön. Undersökningar visar att invånarna i Stockholmsregionen ser positivt på att använda trängselskatt för att förbättra miljön. Centerpartiet är också öppet för att förutsättningslöst diskutera andra sätt att finansiera en mer omfattande spårutbyggnad med parterna i Stockholmsöverenskommelsen.

Källa: Centerpartiet.