Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Världens största klädproducent lovar fasa ut gifter

Efter en intensiv kampanj för att få ledande klädmärken att få bort miljögifter ur produktionen av modekläder, meddelade klädkedjan Zara med moderföretaget Inditex att man möter alla Greenpeace krav och åtar sig att fasa ur giftiga kemikalier ur hela sin leveranskedja till år 2020.
– Det här är en oerhört betydelsefull miljöframgång som beror på en massiv uppslutning från allmänheten. Klädköparna har tydligt visat att de efterfrågar giftfria kläder och tvingat Zara att lyssna. Och kan världens största klädkedja gå med på våra krav finns det ingen ursäkt för andra att inte göra det, säger Annika Jacobson, chef på Greenpeace.

Inditex är världens största klädleverantör, med över 5700 butiker världen runt.  I ett första grepp kommer Zara/Inditex kräva att cirka 20 leverantörer offentliggör uppgifter om föroreningar och utsläpp så tidigt som mars 2013. Det  innebär att människor som lever i anslutning till fabriksanläggningarna kommer att få information om utsläpp i deras närmiljö. Mot slutet av 2013 väntas samma krav ha ställts på 100 leverantörer.

Zara/Inditexs åtagande kommer ett drygt år efter att modejättarna H&M, Nike, Adidas, Puma, Marks&Spencer, med flera, hörsammade Greenpeace så kallade Detox-kampanj och åtog sig att fasa ut giftiga kemikalier ur sin produktion till 2020.

– Företagen som åtagit sig att få bort gifter ur sin klädtillverkning förstår att det varken finns något moderiktigt eller modernt med miljö- och hälsofarlig produktion. Det bör vara en tidsfråga innan Levis, Vero Moda, Calvin Klein, Jack&Jones och de andra märkena vi testat också förstår att en det krävs en mer hållbar produktion för att ligga i framkant, säger Annika Jacobsson.

Bakgrunden till kampanjen är  pressen på klädtillverkare att leverera nya kläder i takt med tätare kollektionslanseringar och allt snabbare trender. Snävare deadlines sker nästan alltid på bekostnad av miljö, och giftiga kemikalier har blivit ett enormt, globalt problem med allvarliga konsekvenser för människor och miljö.

Zaras/Inditex åtagande är ett resultat av förhandlingar med Greenpeace, och kommer bara en vecka efter det att kampanjen inleddes med lanseringen av undersökningen Toxic Threadsden (http://www.greenpeace.org/sweden/se/rapporter-och-dokument/Hur-giftig-ar-din-garderob) 20 november. Under veckan har Greenpeace ihärdigt uppmärksammat problemen i sociala medier, med gatuaktiviteter världen runt och ett massivt mobiliserande av engagerade människor. Uppmärksammandet orsakade starka reaktioner från allmänheten, och på bara en vecka har så många som 310 000 människor skrivit under uppropet för att få Zara att avgifta sin produktion.

Källa: Greenpeace