Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

SEKO och Transportstyrelsen hjälpte ryska sjömän att få ut sina löner

Transportstyrelsen och fackförbundet SEKO, som organiserar medlemmar inom sjöfarten, samarbetade i veckan för att hjälpa ett antal ryska sjömän, strandade i Falkenberg, att få ut sina löner. Ett kollektivavtal tecknades för de anställda och därmed togs också ytterligare ett steg mot bättre villkor för de ofta utsatta internationella sjöfararna.

SEKO:s ombudsman Sven Save, som arbetar som inspektör för den Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, fick i onsdags sms från besättningsmän på ett ryskflaggat fraktfartyg som var på väg till hamnen i Falkenberg. Fartyget är inte bekvämlighetsflaggat, men saknade kollektivavtal, och ägarna har under flera år vägrat att teckna ett sådant med det ryska facket.

– De skrev att de inte hade fått ut sina löner. Jag åkte dit och kontrollerade uppgifterna samt talade med befälhavaren på plats. Ombord fanns ingen dokumentation gällande anställningsförhållanden, lönen för augusti var inte reglerad, och fartyget saknade gällande kollektiv- och anställningsavtal, säger Save.

Transportstyrelsen informerades om ärendet och beslutade att fartyget skulle kvarhållas.

– Transportstyrelsen agerade snabbt och kraftfullt. På tio minuter hade pengarna till besättningen, närmare 16 000 euro, överförts, säger Save.

Den nya internationella sjöfartskonventionen, MLC, som trädde i kraft i augusti i år, innebär att även anställdas sociala villkor (t ex löner) ska omfattas. Tack vare denna konvention är det nu mycket lättare att kunna komma åt och kvarhålla fartyg som missköter sig på det här området. Dessutom ger den myndigheterna i respektive land, i det här fallet Transportstyrelsen, större befogenheter att agera utan dröjsmål.

– Det är första gången vi har tillämpat den nya konventionen på svenskt vatten, och det föll ju väldigt väl ut. Inte minst för de utsatta sjömännen. Nu har det ryska sjöfacket (SUR) också tecknat ett kollektivavtal med rederiet, vilket innebär att dessa sjömän nu kan utföra sitt arbete under schysta villkor, säger Sven Save.

Källa; Seko.