Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Naked Grouse

bernies
Bernie´s.

Igår kunde man prova olika drinkar med Naked Grouse, en ovanlig variant av whisky som hittills har levt en undanskymd tillvaro men det vill företaget bakom ändra på nu.

Företaget bakom den storsäljande whiskyn The Famous Grouse hade igår ett evenemang på Bernie´s i Stockholm i samarbete med tidningen Café för att pusha för sin senaste whisky; The Naked Grouse. Det är en Blended Malt, en relativt ovanlig variant av whisky, ett slags mellanting mellan Blended och Single Malt. Det är en blended (blandad) whisky, men bara med maltwhisky. Smaken är söt och fyllig och saknar all rökighet. Tack vare avsaknaden av rökighet så passar den utmärkt som drinkingrediens, eller som eftersläckare efter en stark och kryddig middag. Den går nog även utmärkt som avec till kaffet på kvällen. Så det är en helt annan, och lyxigare, whisky än The Famous Grouse, och något dyrare. The Famous Grouse kostar på Systembolaget 289 kronor och The Naked Grouse 349 kronor.

Den lanserades på Systembolaget i december 2013 och har hittills levt en ganska undanskymd tillvaro. Nu tycker företaget bakom den att det är dags att börja hårdlansera den. Än så länge finns den bara i Sverige. Edrington, som står bakom den, använder Sverige som testmarknad. ”Funkar det här så funkar det överallt.”, som de själva säger. Svenskarna är finsmakare när det gäller whisky. Inget annat land dricker så mycket single malt som svenskarna räknat per capita. I snitt så har single malt-whisky sju procent av marknaden. I Sverige  ligger den på 16 procent.

På Bernie´s fick vi prova några olika drinkar med Naked Grouse, bland annat med honung och ingefära. Den hade en väldigt god och kryddig smak, men dricker man för mycket får man lätt halsbränna. En annan väldigt god fruktig drink var Naked Grouse med persika, citron och mynta.