Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Sveriges nästa stora popstjärna Anna Wihlke första artisten på Universals nya nättjänst

Anna Wihlke.  Foto: Spinnup Scout Niklas Hansson.
Anna Wihlke.
Foto: Spinnup Scout Niklas Hansson.

Den 15 februari släppte Anna Wihlke sin debut-EP ”Lap Girl”, skivan gavs ut genom Spinnup, Universals nya digitala musiktjänst för att marknadsföra och distribuera musik via nätet. Anna Wihlke seglade upp på iTunes svenska topplista över de mest nedladdade popartisterna redan helge efter lanseringen.

Redan helgen efter lansering seglade Anna Wihlke upp på iTunes svenska topplista över de mest nedladdade popartisterna. 2013, eller som Anna kallar det, ”Lucky Thirteen”, har startat i ett rasande tempo för den London-baserade singer/songwritern. Utöver streamingframgångarna har hon på uppdrag av modeprofilen Nik Thakkar och One Directions musikvideoregissör Elliot Morgan medverkat i Nordic Poetrys vårkampanj och debutfilm samt blivit utnämnd till en av Londons mest inflytelsefulla artister av det populärkulturella magasinet Hunger.

Det var på en iPhone under en paus på Polarprisets galafest 2012 som Mattias Tengblad, Sales Director och Commercial Director för Universal, först kom i kontakt med Annas demo-skiva. En gemensam bekant bad om ett utlåtande för en väns räkning, men fick så mycker mer. Endast veckor efter lyckträffen flögs Anna från London till Stockholm för att göra ett akustiskt framförande av sin nyskrivna låt ”Lap Girl”, med hela Spinnups personal som åhörare. Efter att ha blivit jämförd med Tori Amos var succén ett faktum, och Anna blev scoutad för att representera Spinnup.

Spinnup är en digital musikplattform för att marknadsföra och distribuera musik via nätet. Tjänsten bygger på ett interagerande mellan artister och rekryterade scouter från Universal. Scouterna arbetar med att hitta oetablerade artister och hjälpa dem att höras och synas i dagens konkurrensutsatta mediabrus. Om molnbaserad streaming utnämndes till musikbranschen 2.0, råder det inga tvivel om att Spinnups växelverkan mellan A&R:s och artister kommer bli musikbranschen 3.0. Tjänsten har sedan 15 februari befunnit sig i en betafas, men kommer att lanseras för den breda massan 13 mars.

Projektets start

Anna Wihlke är en Sverige-bördig singer/songwriter som sedan 2011 bor och arbetar i London. Hennes genuina texter, dynamiska sång och nostalgiska flörtande med 90-talets akustiska rock, innebär ett ansiktslyft för den samtida kommersiella popscenen. Trots att hon skrev sin första låt som sjuåring och höll sin första live-konsert som blott tio åring, är det inte förrän nu, vid tjugosju års ålder, som hon når ut med sin musik till en bredare publik. Dessförinnan höll hon sin musik för sig själv – inte ens hennes närmaste vänner fick ta del av det hon hade spelat in.

-Det är svårt att få en tjej som har tre bilder på Facebook att förstå att hon kan bli sveriges kommande storstjärna, säger Erik Bengtson, Scout Manager för Universal Music Group.

Lap Girl

EP:n ”Lap Girl” skrevs och spelades in under loppet av tre dagar specifikt för lanseringen av Spinnup. Skivan innehåller tre låtar: Titelspåret ”Lap Girl”, ”List of You” samt ”Only Rational Thing”. Låtarna skildrar ett och samma förhållandes tre olika faser av oenigheter. Det onödiga vardagsbråket i ”List Of You”, den onda cirkeln i ”Lap Girl” och den avgörande krisen i ”Only Rational Thing”. Anna valde just dessa musikstycken eftersom det går att stuva om ordningen på dem och skapa en helt ny story. På så vis kan lyssnaren själv bestämma hur EP:n ska sluta.

Projektet fortsätter att växa
I London spelar Anna Wihlke för närvarande in en musikvideo till ”Lap Girl”. Turnédatum i Sverige och Storbritannien bokas i skrivande stund.

Projektets medlemmar
Anna Wihlke
Erik Bengtsson Universal Scout Manager
Charlotta Streifert Universal Project Managment
Niklas Hansson Spinnup Scout och Managemnet Anna Wihlke.

Källa: Spinnup Scout Niklas Hansson.