Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Matpriserna står nästan stilla

Matpriserna stod nästan stilla i februari, visar SCB:s konsumentprisindex (KPI). Dagens prisnivåer är knappt en procent högre än för ett år sedan.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,1 procent i februari jämfört med januari.

– Priserna på alkoholfria drycker steg med 1,3 procent medan priserna på livsmedel i princip stod stilla i februari jämfört med januari, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Jämfört med februari 2023 har priserna på livsmedel stigit med 0,9 procent och priserna på alkoholfria drycker med 3,4 procent.

– Totalt har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker stigit med 1,2 procent sedan februari i fjol.

Priserna har stabiliserats

Under december 2021 och mars 2023 steg priserna på livsmedel och alkoholfria drycker 16 månader i följd. Totalt med över 25 procent. Därefter har priserna gått upp vissa månader och ner andra.

– Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker ser ut att ha stabiliserats det senaste året. De är i princip oförändrade sedan förra våren. Vissa produkter är dessutom billigare nu än då, säger Caroline Neander.

Grönsakspriserna sjönk mest

Bland varugrupperna steg priserna i februari mest för mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice (1,6 procent); fisk (1,2); övriga livsmedel (0,8).

– Det var generellt väldigt få varugrupper inom livsmedel som hade stora prisförändringar åt något håll under februari, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Han fortsätter:

– Bland varugrupperna sjönk priserna i februari mest för grönsaker, som gick ned två procent jämfört med januari.

Grönsaker och frukt

Sett till produktgrupper sticker främst olika grönsaker och frukter ut såväl vad gäller prisuppgångar som prisnedgångar.

– Äpplen var den produktgrupp där priserna steg mest i februari jämfört med januari. Priserna steg med 27 procent. I andra änden hamnar gurka, där priserna minskade med 33 procent, säger Carl Mårtensson.

Prisutvecklingen för varugrupper

Varugrupp Prisförändring sedan januari 2024 (%) Prisförändring sedan februari  2023 (%)
Bröd och övriga spannmålsprodukter 0,2 0,4
Kött 0,5 3,6
Fisk 1,2 5,5
Mjölk, ost och ägg 0,0 -4,9
Oljor och fetter -0,3 -4,0
Frukt 0,4 6,7
Grönsaker -0,2 -5,2
Sötsaker och glass -0,3 4,9
Övriga livsmedel 0,8 3,8
Kaffe, te och kakao 0,6 -1,2
Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice 1,6 4,4
Livsmedel 0,0 0,9
Alkoholfria drycker 1,3 3,4
Livsmedel och alkoholfria drycker 0,1 1,2

Produkterna som ökade respektive minskade mest i pris mellan januari och februari 2024

Produkt Prisförändring sedan januari 2024 (%) Prisförändring sedan februari 2023 (%)
Äpplen 26,9 5,7
Salladskål 24,4 5,2
Gul lök 23,9 -0,1
Apelsiner 17,6 7,4
Päron 17,3 -3,5
Kakao och chokladdrycker 14,7 -0,1
Socker 14,6 10,5
Saft m. m. 14,1 1,3
Juice och nektar 13,5 1,5
Avokado, mango m. m. 13,2 13,0
[…] […] […]
Mjölk -9,5 0,6
Gräddfil, crème fraiche -10,2 1,5
Småcitrus -10,5 -0,6
Smör -11,4 -7,9
Citroner -13,0 -4,1
Sallad -13,6 -5,0
Paprika -21,0 2,0
Tomater -24,2 -13,3
Blomkål -27,9 -11,8
Gurka -32,9 -2,6

Fakta: Konsumentprisindex

Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.

Källa: SCB

Foto: Amada44