Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Systembolagets försäljning sommaren 2010: Alkoholfritt ökade med 42 procent

Foto: Wikimedia

Systembolagets försäljning, omräknat i ren alkohol, ökade med 1,5 procent sommaren 2010 jämfört med samma period 2009. Men mest ökade de alkoholfria dryckerna, med 42 procent.

För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i liter) enligt följande:

Sommaren (juni-augusti) 2010
Förändring jämfört med motsvarande period 2009 (procent) Försäljning (liter)
Vin + 4,1 % 52 864 000
Starköl + 0,8 % 70 456 000
Cider/Blanddrycker + 2,3 % 7 208 000
Sprit – 2,3 % 5 377 000
Totalt ren alkohol + 1,5 % 13 042 074
Alkoholfritt + 42,0 % 465 000

Under sommarmånaderna (juni – augusti) ökade försäljningen i samtliga varugrupper, utom för sprit som minskade med 2,3 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Omräknat i ren alkohol var den totala försäljningen 1,5 procent högre. Antalet kunder ökade under perioden med 2,1 procent till 31,6 miljoner.

– Det är oerhört glädjande att fler upptäcker Systembolagets alkoholfria sortiment. Försäljningen av alkoholfritt ökade 42 procent under sommarmånaderna i år. För att möta kundernas ökade efter­frågan kommer vi fortsätta öka vårt alkoholfria sortiment, säger presschef Lennart Agén.

Alkoholfritt ökar allra mest
Det ökade intresset för alkoholfria drycker når nya nivåer, med en ökning på 42 procent till 465 000 liter, jämfört med sommarmånaderna 2009. Under hösten kommer Systembolaget att lansera ytterligare ett antal alkoholfria artiklar, bland annat en ale (öl) samt en must,100% blåbär.

Rosévin populär sommardryck
Även denna sommar har försäljningen av rosévin ökat. Försäljningen ökade med 41,4 procent, till nästan 5,9 miljoner liter. För roséviner för 70 kronor och däröver var ökningen 76,9 procent till knappt 774 000 liter.

Källa: Systembolaget