Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Spikmattan gav 500 000 kronor i böter

Foto: Wikimedia

Marknadsföringen för den så kallade spikmattan var vilseledande. Det slår Stockholms tingsrätt nu fast i en dom. Bolaget bakom mattan kunde inte bevisa att mattan botar de sjukdomar som reklamen påstod.

Företaget Team Shakti AB, som nu bytt namn till Mattkometen AB, påstod att spikmattan kunde bota flera allvarliga sjukdomar som depression, migrän, lungsjukdomen KOL, artros med flera. Bolaget påstod dessutom att mattan kunde ge flera positiva hälsoeffekter. Konsumentombudsmannen, KO, menade att marknadsföringen var vilseledande och stämde bolaget inför Stockholms tingsrätt.

I domen, som kom i dag tisdag, slår tingsrätten fast att marknadsföringen var vilseledande och att påståendena som användes var ”oriktiga”. Tingsrätten förbjuder nu bolaget att använda samma eller liknande formuleringar i framtiden. Tingsrätten dömer även bolaget att betala en så kallad marknadsstörningsavgift på 500 000 kronor. Avgiften ska betalas eftersom marknadsföringen för spikmattan gett konsumenter ”bristande tilltro till friskvårdsbranschen”.

Mattkometen försattes nyligen i konkurs och det är därför oklart om bolaget kan betala marknadsstörningsavgiften. KO välkomnar trots detta domen och den tydliga signal den sänder till företag inom friskvårdsbranschen. Alla påståenden i reklam ska alltid vara sanna och kunna styrkas genom vetenskapliga bevis, annars riskerar bolag att få betala en bot för den felaktiga reklamen.

Källa: Konsumentverket