Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ingen ersättning till Viking Airlines resenärer

Foto: Wikimedia

Du som drabbades av Viking Airlines inställda flygningar våren 2009 kan inte räkna med ersättning av bolaget. Det står klart efter att bolaget gått i konkurs och Allmänna reklamationsnämnden därför inte kan rekommendera att Viking Airlines ska betala ut ersättningar till resenärer.

Våren 2009 blev ett hundratal resenärer strandsatta i Irak efter att flygbolaget Viking Airlines inte genomförde flygningar tillbaka till Sverige. Konsumentombudsmannen, KO, valde att företräda de drabbade resenärerna i Allmänna reklamationsnämnden, ARN. KO begärde att  resenärerna ska få ersättning för den skada de drabbades av när de tvingades köpa nya flygbiljetter hem till Sverige.

ARN har nu kommit med sitt beslut i ärendet. Nämnden slår fast att Viking Airlines är ansvarigt för att flygningarna inte genomfördes. Men eftersom bolaget nyligen försatts i konkurs menar ARN att det inte är meningsfullt att rekommendera konkursboet att betala ut ersättning till resenärerna.

Vänd dig till konkursförvaltaren

Om du är en av de drabbade resenärerna kan du rikta ditt krav direkt till konkursförvaltaren. Konkursförvaltare är advokaten Kent Hägglund på advokatfirman DLA Nordic.

Om du betalat resan med kreditkort

Om du har betalade flygbiljetten med kreditkort kan det, trots konkursen, finnas en möjlighet att få ersättning för köpet. När du har handlat på kredit kan du enligt konsumentkreditlagen rikta samma krav mot kreditgivaren, till exempel din bank eller ett kortföretag, som mot säljaren. Vänd dig i första hand direkt till kreditgivaren och framställ dina krav. Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information och hjälp.

Källa: Konsumentverket