Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ungdomar i Kinna bäst i Sverige på privatekonomi

Minerva gymnasium, andrapristagare Foto: Wikimedia

Under läsåret 2010/2011 har 30 skolor i Sverige tävlat mot varandra i ekonomicoachning inom myndighetssamarbetet Koll på cashen. Nu är vinnaren utsedd — klass SPE2 från Marks Gymnasieskola i Kinna. De får nu 15 000 kronor till klasskassan.

Första priset kommer att delas ut i dag, på Marks Gymnasieskola, av Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket. Andrapriset på 10 000 kronor går till klass S09B från Minerva gymnasium i Umeå, tredje priset går till BPHUTG 3b från Rönnowska skolan i Helsingborg och BUP10 D från Thoren Business School i Stockholm, som får 5 000 kr var till klasskassan.

Tävlingen är en del i myndighetssamarbetet Koll på cashen som Finansinspektionen, Konsumentverket och Kronofogden står bakom. Syftet är att stödja en varierad undervisning som kan inspirera och intressera elever att lära sig mer om privatekonomi. Koll på cashen lanserades 2008 efter att undersökningar visat att ungdomar hade bristande kunskaper i privatekonomiska frågor. Det var 1 300 gymnasielever som deltog i tävlingen från 30 skolor.

– Att ha kunskap och verktyg för att hantera sin privatekonomi är viktigt när eleverna ska ta steget ut i vuxenlivet. Genom att vara med i tävlingen får många unga värdefull kunskap för framtiden, säger Anna Wiberg, projektledare för Koll på cashen.

En ny tävlingsomgång kommer att genomföras under läsåret 2011/2012. Tävlingen är öppen för alla utbildningar på samtliga gymnasieskolor i Sverige.

Källa: Konsumentverket