Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

KO går till domstol för att värna barns rättigheter

Barns lek på nätet utnyttjas för ohederliga affärsmetoder. Konsumentverket har granskat nätmötesplatser för barn, där de både utsätts för direkta köpuppmaningar och tillåts gå in i avtal utan föräldrarnas godkännande. I två fall tas nu företagen till domstol av Konsumentombudsmannen, KO – det gäller Habbo hotell och Stardoll.

Det rör sig om två principiellt viktiga fall där KO vill sätta gränser för vad som får lov att vara tillåtet på den här typen av mötesplatser på nätet.

Habbo är ett ”virtuellt hotell” på Internet där barn umgås med varandra genom Habbo-figurer. Hotellet har rum som användarna kan inreda med virtuella möbler eller adoptera ett virtuellt husdjur. Att registrera sig hos Habbo hotell är gratis, men för att skaffa inredning måste man betala med så kallade Habbomynt, som köps för riktiga pengar via exempelvis telefonen.

Enligt KO slarvar Habbo med att kontrollera att föräldrarna verkligen har godkänt barnens köp. För att barn under 18 år ska kunna ingå avtal krävs nämligen föräldrars samtycke. KO menar också att det köpeavtal som barnen idag ingår är alldeles för omfattande och komplicerat och därför bör förbjudas av Marknadsdomstolen.

Det andra målet gäller Stardoll, en mötesplats på Internet för ”…tjejer som älskar mode, shopping, inredning och att skaffa nya kompisar”. Som medlem kan barnet skapa och ”styla” dockor med mera. Vissa aktiviteter i spelet är gratis. För att få full tillgång till alla funktioner måste barnet dock köpa till medlemskapet Superstar. Barnet får vid upprepade tillfällen uppmaningen att bli en Superstar som ”har ännu roligare på Stardoll!”.

Trots att barnet tackar nej återkommer Stardoll med nya erbjudanden och köpuppmaningar, ofta när barnet nekas att utföra en aktivitet i spelet. Stardoll skickar även reklam direkt till barnets inkorg med bland annat uppmaningen att köpa en virtuell möbelkollektion. KO anser att Stardoll gör sig skyldigt till olagliga direkta köpuppmaningar mot barn. Förbudet finns i direktivet om otillbörliga affärsmetoders så kallade svarta lista. KO anser även att marknadsföringen är aggressiv eftersom Stardoll fortsätter att rikta erbjudanden till barn som redan aktivt tackat nej till betalmedlemskapet.

Båda exemplen visar hur angeläget det är att skydda barn mot den här typen av affärsmetoder. Här slår man mynt av barns lek, utan att ta hänsyn till lagen, säger Agneta Broberg, stf KO.

Källa: Konsumentverket