Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Första femstjärniga elbilen i krocktest

Nissan Leaf Foto: Wikimedia

I dag presenterade Trafikverket och Euro NCAP resultaten från sin test av nya bilmodellers säkerhetsegenskaper. För första gången får en elbil högsta säkerhetsklass, Nissan Leaf fick fem stjärnor, tillsammans med Citroën, Ford, Lexus och Peugeot och Volvo.

-En bra och trafiksäker fordonsflotta kommer att vara ett av de viktigaste bidragen till att vi når våra trafiksäkerhetsmål. Euro NCAPs tesprogram har också bidragit till att biltillverkare förbättrat sina produkter så att vi konsumenter kan välja säkrare bilar, säger generaldirektör Gunnar Malm på Trafikverket.

Trafikverket har under många år initierat studier för att utvärdera betydelsen av moderna bilsäkerhetssystem. Betydelsen av bra Euro NCAP-resultat avseende vuxenskydd, antisladdsystem (ESC), bilbältespåminnare, skydd mot pisksnärtskada och låsningsfria bromsar (ABS) på MC, är alla exempel på studier där Trafikverket varit med om att påverka fordonsflottans säkerhet. EuroNCAP är en fristående förening där sju länders trafikmyndigheter, tillsammans med konsument – och intresseorganisationer, utför krocktester för att driva på utvecklingen av säkrare bilar.

-Det är glädjande att Nissan kunnat visa att en bil driven med el kan och ska ha samma säkerhetsegenskaper som en bil driven med konventionella drivkällor, säger Anders Lie, bilsäkerhetsspecialist på Trafikverket och svensk representant i Euro NCAP- samarbetet. Det är också roligt att se Volvo V60s goda resultat vad gäller förarstödsystem.

I en annan unik studie från Trafikverket visas på sambanden mellan EuroNCAPs krocktester och den faktiska skaderisken vid påkörning av fotgängare. Studien visar att bra testresultat vad gäller fotgängarskydd i Euro NCAP också ger ett bättre skydd av fotgängare i faktiska kollisioner, enligt Johan Strandroth, analytiker vid Trafikverket.

-Detta är första gången man har kunnat påvisa hur resultat från laboratoriet också ger nytta i verkligheten för fotgängare. Speciellt glädjande är att nyttan är störst bland de allvarliga skador som ger permanent funktionsnedsättning, så kallad medicinsk invaliditet. Det är också påtagligt att effekten av bra fotgängarskydd är störst i miljöer med hastighetsgräns upp till 50 km/tim. För att fordonets säkerhet ska komma till sin rätt behövs en trafikmiljö med dämpade hastigheter, påpekar Johan Strandroth.

Studien kommer att presenteras den 13 – 16 juni i Washington, under konferensen bilsäkerhetskonferensen Enhanced Safety of Vehicles.

Källa: Trafikverket.