Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Miljonvite mot Mercedes Benz

Foto: Wikimedia

Marknadsdomstolen fastställer i en dom mot Mercedes att det ställs mycket höga krav på hur miljöargument får användas i marknadsföringen.

Det blev en delseger för KO i målet mot Mercedes Benz. Målet handlade dels om en tidningsannons, dels två sidor i en broschyr som under 2009 fanns på Mercedes webbplats.

KO stämde och hänvisade till att det inte tillåtet att använda svepande formuleringar som ”miljövänlig”, ”gynnar miljön” och ”bra för miljön” när det handlar om en produkt som typiskt sett innebär en belastning för miljön.

Den miljöinformation som Mercedes lämnade i tidningsannonsen var inte tillräckligt utförlig och därför stred den mot god marknadsföringssed, menade KO.

Marknadsdomstolen ger KO rätt i den delen som rör  tidningsannonsen. Här, menar domstolen, har Mercedes inte klarat att visa vad man menar med uttrycket ”miljövänlig”.

Däremot går Marknadsdomstolen emot KO när det gäller den tekniska broschyren. Enligt domstolen lyckas Mercedes här att tydligt precisera vilka miljöeffekter det är man syftar på, att miljöpåståendena getts en relativ innebörd och att beskrivningen ger en rättvisande totalbild.

Källa: konsumentverket