Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Plånboken styr bilköpet enligt Sifo, Folksam sänker premien för säkra och bränslesnåla bilar

Folksam har låtit Sifo undersöka vad som styr svenskarnas val av bil. Resultatet visar att bilens driftskostnad och inköpspris är allra viktigast. Att bilen är trafiksäker och har en god miljöprestanda kommer först på tredje respektive sjätte plats. För att få fler att välja bilar som är de allra bästa inom miljö och säkerhet så sänker Folksam nu försäkringspremierna på en rad bilmodeller.

– Bilar som uppfyller Folksams miljö- och säkerhetskrav leder till färre personskador och har lägre utsläpp samtidigt som bilägaren får en billigare bil på sikt. Lindrigare olyckor och hållbara bilar är naturligtvis en bra affär också för ett försäkringsbolag. Det är en win-winsituation för alla parter, säger Maria Krafft, trafikforskare hos Folksam.

Grön och säker-rabatten innebär en 10-procentig sänkning av premien på alla bilar som redan nu klarar EU:s koldioxidutsläppskrav för år 2015 och lever upp till högt ställda säkerhetskrav (se nedan för lista över alla krav). I dagsläget är det ett 50-tal bilmodeller från 15 bilmärken som lever upp till kraven, bland andra Volvos DRIVe modeller, fyra modeller från Toyota och alla gasbilar som klarat säkerhetskraven.

– Eftersom bilar som säljs i Sverige har en livslängd på drygt 15 år är det viktigt att nya bilar som kommer ut på marknaden håller en hög standard. Med vår premierabatt vill vi stimulera fler köp av hållbara bilar, säger Maria Krafft.

Säkra bilar med låg bränsleförbrukning har generellt sett förare med en lugnare körstil, vilket är tilltalande ur försäkringsperspektiv.

Folksams krav för grön och säker-rabatt

* 5 stjärnor i Euro-NCAP:s krocktester eller minst 30 procent bättre än medelbilen enligt Folksams undersökning ”Hur säker är bilen”.
* Utrustad med antisladd som standard.
* Godkänt whiplashskydd (”Grön” i Folksam/Vägverkets krocktester, ”Good” i IIWPG:s krocktester eller minst 3 poäng EuroNcap rear-end test)
* Miljökraven baseras på EU:s koldioxidutsläppskrav för personbilar år 2015. Medelbilen ska max släppa ut 130 gram koldioxid.

Bi-fuel bilar som körs på etanol, men också bensin, tillåts en högre förbrukning vid bensindrift än vad som gäller för bilar som enbart drivs på bensin. De tillåts 15 procent högre förbrukning än motsvarande storlek för rena bensinbilar. Bilar som drivs på gas är automatiskt godkända givet att säkerhetskraven är uppfyllda.

TNS Sifo har på Folksams uppdrag intervjuat 1 156 svenska hushåll som äger/disponerar bil. Undersökningen genomfördes under 17–18 maj 2011 och genomfördes med webb-baserade intervjuer.

Källa: Folksam.