Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Nytt bakslag för tågtrafiken

Förtroendet för landets tågtrafik börjar nu närma sig en bottennivå. Under helgen var det helt stopp i trafiken i Östergötland och Sörmland. Tågen mellan Stockholm och Malmö kördes med förseningar på upp till fyra timmar. Som så många gånger tidigare räddade bussbranschen upp situationen genom att ställa ett stort antal bussar till SJ:s förfogande.

Orsaken till stoppet var en översvämning i Trafikverkets teknikhus i Norrköping, i vilket det rann in 40 cm vatten.
Hur kan 40 cm vatten i ett enda rum sätta stopp för all trafik på ett stort antal linjer?

Dennna gång torde inte Trafikverket kunna skylla på regering och riksdag utan måste ta på sig det fulla ansvaret för stoppet. Ett teknikhus måste stå emot en halv meter vatten. Det måste finnas reservsystem. Ett enda stopp får inte drabba ett stort antal linjer.

Innan datatekniken togs i anspråk kördes tågen efter manuella säkerhetsrutiner. Varför har Trafikverket ingen beredskapsstyrka med utbildade tågklarerare?

En följd av att förtroendet för tågen minskar månad efter månad är att allt fler väljer bilen, flyget eller expressbussen. Swebus rapporterade att deras trafik inte påverkats av ovädret i Östergötland och att de satt in extra bussar för att ta emot tågresenärer.

På Centralen i Stockholm fanns i går eftermiddag ett tiotal kundvärdar från SJ ute bland resenärerna både i den stora hallen och vid bussarnas hållplats. Det var en god stämning trots den långa promenaden till bussarnas hållplats längst bort i Cityterminalen.

Tågtrafiken borde kunna utgöra stommen i kollektivtrafiken men så är det tyvärr inte i dag. Tillförlitligheten är avgörande vid val av färdmedel.

Jan-Åke Bosell

Källa: Idégruppen Vi resenärer.