Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Vettel vann sitt första race med Pirelli som dubbel världsmästare.

Sebastian Vettel efter Malaysia GP tidigare i år Foto: Wikimedia

Blivande Formel 1 – världsmästaren Sebastian Vettel vann även Koreas GP. Det är 10:e segern den här säsongen. Han lyckades tidigt köra om ledande Lewis Hamilton och höll sen ledningen hela racet in i mål. Redbull tog också sin andra raka titel i konstruktös-VM genom att RedBulls Mark Webber tog tredjeplatsen.

Nykorade Formel 1-världsmästaren Sebastian Vettel vann sitt 10:e race denna säsong efter att enkelt ha kört förbi polesittern Lewis Hamilton redan på första varvet och sedan kontrollerat racet in i mål, bl a genom perfekt depåstrategi. Vettel har nu chans att tangera Michael Schumachers rekord på 13 vinster under en säsong. Red Bulls Mark Webber blev trea i tävlingen och kunde därmed säkra teamets andra raka titel i konstruktörs-VM, Vettels vinst var dessutom Red Bulls 25:e totalt i F1-VM.

Efter den regniga inledningen på helgen som medförde att teamen bara fick en timme på torr bana innan kvalet, fanns en viss osäkerhet bland förarna kring hur Pirellis mjuka och supermjuka gummiblandning skulle fungera på banan. Förra årets race – som var det första i Korea – startade i hällregn bakom säkerhetsbil. I toppen använde teamen helt olika racestrategier, Red Bull satsade under kvalet på att spara fler set av de mjuka, gula däcken medan Ferrari och McLaren försökte spara så många röda supersoftdäck som möjligt till racet. Alla förare som kom i mål körde med tvåstoppsstrategier utom Kobayashi, Perez och Liuzzi som gjorde tre stopp totalt.

Medan Vettel höll en säker ledning bjöd Hamilton, Webber, Button och Alonso på en spännande fight framförallt mot slutet av racet och alla fyra kom i mål inom 4 sekunder.

Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery: ”Trots att vi satsade på en aggresiv strategi den här gången och teamen dessutom hade lite data pga vädret under fredagen, såg vi direkt att det supermjuka däcket höll mer än 10 varv med full tank och det mjuka över 20 varv. Banan blev snabbt bättre och vi såg redan efter första depåstoppet att det handlade om två stopp, vilket var färre än vi väntade oss. Vi fick se några olika strategier men i stort var förarna snabba på båda gummiblandningarna – Vettel satte snabbaste varv i tävlingen på sista varvet på det gula, mjuka däcket – detta trots farhågor hos en del att det skulle bli upp till fyra stopp. Till slut vill jag gratulera Red Bull till andra raka konstruktörs-VM, det har varit en fantastisk säsong för dem.”

Källa: Pirelli Tyre Nordic.