Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Mässa för barn

Foto: Joakim Holmberg

Nu i helgen var det stor mässa för barn på Stockholmsmässan i Älvsjö. Fast mest är det nog för föräldrar till barn i barnvagnsåldern. Det fanns inte så mycket för reporterns 8-åriga dotter. Men hon verkade vara rätt nöjd när vi gick därifrån i alla fall.

Fanns en hel del aktiviteter för de mindre barnen Foto: Joakim Holmberg

Som småbarnsförälder, eller blivande småbarnsförälder, kunde man titta på, fråga om och/eller köpa både barnvagnar och försäkring, och öppna ett bankkonto åt sig själv och barnet. Länsförsäkringar var där och informerade om sina kombinerade bank- och försäkringstjänster och BabyBjörn var naturligtvis också där och visade upp sina produkter, såsom bärselar och dylikt. Deras produkter är ju kända för hög kvalitet och höga priser. Men inte ens BabyBjörns produkter kommer väl upp i samma prisklass som Skoda, som också var där och visade upp sina familjebilar.

Foto: Joakim Holmberg

Det är en stor mässhall fylld med allsköns produkter för allt som rör barn. Om man vill gå runt där i lugn och ro och titta så är det en enorm fördel att ha barnet i magen eller i en barnvagn. Det var inte så lätt att gå runt och titta med en otålig åtta-åring som inte var alltför intresserad av barnvagnar och babykläder. Men hos organisationen Friend, som var där och informerade om sitt arbete mot mobbing, kunde hon göra sin egen pin. Det tyckte hon var roligt. Konsumentföreningen hade en egen liten inhängnad ”park” ihop med Lill-Skansen där barnen kunde rita sitt eget ”påskägg”, alltså vykort i form av ägg. Vid bordet bredvid kunde de göra sin egen kokbok. De kunde plocka receptblad för några av sina favoriträtter och knyta ihop dem mellan två pärmar av brun papp. Eller så kunde man plantera smörgåskrasse i en liten kruka med ekologisk jord och ta med sig hem. KF slog även ett slag för frigående höns genom att åskådliggöra hur små burar burhönsen sitter i.

Foto: Joakim Holmberg

Sedan var Räddningstjänsten där också och betonade för föräldrarna vikten av att lära barnen larmnumret 112. De hade även kört in en riktig brandbil som barnen kunde gå in i och titta. Det var populärt. Det var ständig kö dit. Man kunde också få både huset och själen städad. Både företaget ”Rent hos dig” och kyrkan var där och marknadsförde sig. Kyrkan delade ut en kortlek för egenhändig själavård. Istället för de traditionella siffrorna och röda eller svarta symbolerna så stod det på varje kort en fråga att begrunda, t.ex. ”Vilka olika sorters kärlek finns det?”. Ett bra initiativ för vår stressade tid.