Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Varning för nya värderingssajter

Foto: Wikimedia

Konsumentverket har börjat få in anmälningar mot webbplatserna Fordonspris.com och Svenskthem.net. Webbplatserna har samma manér och upplägg som flera liknande webbplatser som Konsumentverket agerat mot tidigare.

Konsumentverket uppmanar alla att vara försiktiga när ni besöker sidorna. Om du fyller i din bils registreringsnummer, dina personuppgifter eller information om din bostad kommer du att få en faktura i posten. Vår erfarenhet är att många konsumenter tror att värderingssidor av den här typen är kostnadsfria.

Typiska drag för värderingssajter

Olika typer av värderingstjänster som lurar konsumenter har dykt upp med jämna mellanrum de senaste åren. Ofta handlar det om värdering av bilar och bostäder, men även andra varianter förekommer.

Fordonspris.com och Svenskthem.net har flera saker gemensamt både med varandra och tidigare webbplatser Konsumentverket agerat emot.

  • Det är ofta otydligt för besökaren att tjänsten kostar pengar. Det gör att många besökare gör värderingar i tron att det är en gratistjänst. Några dagar senare får de en faktura på flera hundra kronor i posten.
  • Det finns seriösa webbplatser som erbjuder samma tjänster kostnadsfritt vilket gör att besökaren förväntar sig att tjänsten ska vara gratis.
  • Webbplatserna behöver personuppgifter av dig för att genomföra en värdering. Det kan handla om personnummer, mobilnummer, registreringsnummer eller liknande.
  • Webbplatserna hävdar att ångerrätten inte gäller för tjänsten de erbjuder. Det är inte sant. Du har alltid 14 dagars ångerrätt.
  • Om du inte betalar fakturan kommer det ofta indrivningskrav. Det kan vara brev som ser ut att komma från ett inkassobolag eller en advokatbyrå. Det kan också var förenat med hot om betalningsanmärkning.

Konsumentverkets råd

  • Lämna inte ut personuppgifter, till exempel personnummer eller mobilnummer, om du inte är säker på hur de kommer att användas och noga undersökt vad tjänsten innehåller och kostar.
  • Undersök om det finns kontaktuppgifter till företaget på webbplatsen – adress och e-postadress.
  • Titta om webbplatsen ser seriös ut. Ofta är bluffsidorna ostrukturerade och har många stavfel.
  • Leta noga efter prisuppgifter. Ofta gömmer de information om pris på webbplatsen, till exempel i avtalsvillkoren.
  • Kolla om vi på Konsumentverket har fått många anmälningar mot webbplatsen eller företaget. Det kan ofta tyda på att det är ett oseriöst företag. Länk till diariet finns till höger på den här sidan.

Källa: Konsumentverket