Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

KO-förlust i viktigt mål mot Tele2

Konsumentombudsmannen förlorade målet mot Tele2. Marknadsdomstolen anser inte att bolagets avtalsvillkor är oskäliga. Enligt KO innebär domen att konsumenter som köper digitala innehållstjänster får en svagare ställning än på andra marknader.

När en kund till Tele2 köper en ringsignal, ett spel eller någon annan tjänst till sin mobiltelefon betalar kunden till Tele2 som sen förmedlar betalningen vidare. Själva betalningskravet på ringsignalen eller spelet kommer dock från ett annat företag. Men Tele2 kräver betalning från kunden på samma sätt som om det var Tele2:s krav och Tele2 hotar även kunderna med följder på ett sätt som om Tele2 var avtalspart.

Det är bakgrunden till varför Konsumentombudsmannen valde att dra Tele2 inför Marknadsdomstolen, MD. Bakom KO:s talan låg även det faktum att Tele2 inte heller tar emot klagomål från kunderna, utan hänvisar dem vidare till företaget som tjänsten är köpt av. Det gör att det blir svårt för konsumenterna att klaga på tjänsterna. Ofta är företaget baserat utomlands och kan vara svårt att komma i kontakt med. Det blir extra problematiskt med tanke på att mobiltjänster ger många klagomål från konsumenter.

KO menade att Tele2:s avtalsvillkor ger en obalans mellan bolaget och konsumenterna till Tele2:s fördel vilket är oskäligt enligt avtalsvillkorslagen.

Men MD valde istället att gå på Tele2:s linje. Enligt Tele2 får deras kunder anstånd med att betala räkningar för innehållstjänster om kunden kan redogöra för varför man inte betalar. Till exempel att man gjort en reklamation och att det uppstått en tvist med leverantören.

Detta ansåg MD vara tillräckligt för att avtalsvillkoren ska anses som skäliga.

– Jag är besviken på domen eftersom den innebär att konsumenter av digitala innehållstjänster får en svagare ställning än på andra marknader. Enligt domskälen har konsumenten rätt att få anstånd med betalningen till dess att tvisten med leverantören är slutligt avgjord. Men vem avgör när tvisten är ”slutligt avgjord”? Allmänna reklamationsnämnden tar inte upp ärenden där värdet understiger 1 000 kronor för mobiltelefoni. Dessutom tvingas man göra en reklamation hos två parter och riskerar även att få sitt mobilabonnemang avstängt, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.

Källa: Konsumentverket