Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Tomten bytte släde mot surf – besök till nätbutiker fördubblat

Läsplattor och smartphones i var mans hand gör att vi kan julhandla var som helst och när som helst. December är den månad då svenskarna surfar som mest under hela året, mycket tack vare de digitala julförberedelserna. I år surfades det mer än någonsin. Mellan den 21 november och den 18 december ökade besöken till svenska webbutiker med 127 procent. Leksaker, elektronik och böcker stod enligt surfandet högst upp på önskelistan.

– Läsplattor och smartphones inträde i våra liv har förändrat vårt beteende, även hur vi förbereder oss inför jul. När vi är uppkopplade överallt och hela tiden är julklappsköp på nätet lika naturligt som att köpa julgran, säger Kent Jonsson, konsumentmarknadschef på Telia Bredbandstjänster.

Telia har analyserat datatrafiken mellan den 21 november och 18 december (vecka 46 till 50). Under vecka 46 låg besöken till nätbutikerna på en normal nivå. Den 21 november, en vecka innan den sedvanliga skyltsöndagen, inleddes en kraftig ökning av det shopping-relaterade surfandet. Under den veckan ökade besöken till nätbutikerna med 102 procent. Totalt har besöken ökat med 127 procent mellan vecka 46 och 50. Mest ökade kategorin leksaker, med 294 procent, det vill säga en tredubbling.

Ett annat område som fått ett uppsving är de sociala medierna.

– Eftersom julen är en tid då vi umgås så återspeglar sig det också i surfandet. Besöken till Twitter och Facebook har nära fördubblats under perioden, säger Kent Jonsson.

Vilka kategorier av nätbutiker som det surfas mest på, ger en föraning om innehållet i paketen under julgranen.

Den digitala julruschen – butikskategorierna som ökar mest:

1. Leksaker +294%

2. Elektronik +174%

3. Böcker +163%

4. Smycken +120%

5. Mode +92%

Så mycket surfar svenskarna under slutspurten inför jul

Under mätperioden (vecka 46 till 50) ökade den totala datatrafiken med 6 procent. Hittills i år, mellan vecka 1 och vecka 50, har den totala datatrafiken ökat med 34 procent.

Om Telia Surfindex

Bakgrunden till Telia Surfindex är att Telia löpande mäter och prognostiserar svängningar i bredbands-trafiken. Sommaren 2011 presenterades mätningarna för första gången utåt. Enligt statistik från OECD är Sverige (näst efter Sydkorea) världens mest bredbandstäta land. När uppkopplat läge blivit livets normaltillstånd blir det extra intressant att följa vad som kan påverka användningen under en period.

Metoden för att kunna beskriva svenskarnas uppkoppling och vad de använder sin internetuppkoppling till består av två delar. Datatrafiken i Telias mobila och fasta bredbandsnät utgör själva basen för Telia Surfindex. För att identifiera beteendemönster görs även sammanställningar av miljontals unika besök på ett antal utvalda webbsajter inom kategorierna: mode, smycken, elektronik, sport, böcker, leksaker, Twitter, och Facebook. Dessa data hämtas från Telias besöksstatistik över några av Sveriges mest populära webbplatser. Även resultat från den löpande undersökningen Telia Trends används för att skapa Telia Surfindex. Data sammanställs veckovis, måndag-söndag. I julens surfindex representerar vecka 46, 2011 normalnivå i indexet för samtliga kategorier. I totaltrafiken representerar vecka 1, 2011, normalnivå i indexet.

Källa: Telia