Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Stärkt skydd för privata tandvårdstjänster

Foto: Wikimedia

Nu stärks konsumentskyddet för privata tandvårdstjänster. Från och med 1 maj gäller en ny överenskommelse mellan Konsumentverket och Sveriges Privattandläkarförening (Privattandläkarna) som innehåller flera goda nyheter.

Den nya branschöverenskommelsen är en revidering av den gamla överenskommelsen från 1999. En uppdatering var nödvändig på grund av lagändringar, men samtidigt har även en del andra ändringar gjorts som innebär förbättringar ur ett konsumenträttsligt perspektiv.

En av de viktigaste förändringarna är att patienten enligt överenskommelsen nu har rätt att hålla inne med betalningen under den tid det finns en tvist.

Redan enligt den tidigare överenskommelsen gällde att patienten och tandläkaren måste vara överens om att använda ett kallelsesystem som innebär att patienten får betala en avgift vid uteblivet besök. En förändring i den nya överenskommelsen är att detta också måste dokumenteras skriftligt.

Det ställs även högre krav på att patienten ska ges tydlig information om pris och vilka åtgärder som planeras redan före besöket hos tandläkaren.

Källa: Konsumentverket