Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Sveriges Radio vill satsa lokalt, globalt och digitalt

– För mig står publiken i fokus. Vi vill finnas där publiken finns – i radion, på webben och i mobilen Cilla Benkö, vd Sveriges Radio. Foto: Sveriges Radio.
– För mig står publiken i fokus. Vi vill finnas där publiken finns – i radion, på webben och i mobilen, Cilla Benkö, vd Sveriges Radio. Foto: Sveriges Radio.

Sveriges Radio vill fortsätta att utveckla den kvalificerade journalistiken lokalt, nationellt, globalt – men även digitalt. I sitt remissvar till Kulturdepartementet lyfter Sveriges Radio fram ett fortsatt rikt utbud till publiken även nästa sändningsperiod 2014-2019. Digital marksänd radio är en möjlighet att utveckla och utöka Sveriges Radios utbud till publiken. Därför säger Sveriges Radio ja till public service-utredningens förslag om att bygga ut digitalradio även i Sverige.

– Vi har de senaste åren medvetet valt att prioritera satsningar på en kvalificerad journalistik och ett brett kulturutbud. Helt enkelt gett publiken ett innehåll som spelar en mycket viktig roll i den svenska demokratin. Ett innehåll som gör dig både smartare och gladare. Att publiken i allt större utsträckning väljer oss och att de har ett så stort förtroende för Sveriges Radio visar att vi har prioriterat rätt. Nu vill vi fortsätta att utveckla vårt utbud tillsammans med publiken även i en digital tid, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Förutsättningen för att utveckla den kvalificerade journalistiken inom nyheter, samhälle och kultur är att Sveriges Radio får en rimlig finansiering för att klara av att utveckla verksamheten. Under de senaste fyra åren har Sveriges Radio visat vilken potential public service-radio har i ett allt tuffare medieklimat. Dessa är några av de punkter Sveriges Radio presenterar i remissvaret på public service-kommitténs betänkande för att ytterligare utveckla Sveriges Radio 2014-2019:

2014 inleder vi utbyggnaden av digitalradio i Sverige, förutsatt tillräcklig finansiering.
Vi expanderar vårt nät av 17 utrikeskorrespondenter.
Vi ökar våra 25 lokala kanalers nyhetsbevakning på helgerna.
Den grävande journalistiken får en viktigare roll i vårt samlade nyhetsutbud.
Antalet specialiserade reportrar ökar under hela tillståndsperioden.
Kulturbevakningen utanför Stockholm byggs ut

– Med digitalradio kan vi renodla kanalutbudet och få bort vissa programkrockar. Det vet vi av erfarenhet att publiken uppskattar. Men då måste vi få tillräcklig med pengar till både teknik, parallellsändningar och program, säger Cilla Benkö, och konstaterar att digital marksänd radio är en branschfråga och processen är redan igång.

Källa: Sveriges Radio.