Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Småföretagare tror mer på Sveriges ekonomi än egen tillväxt

Ulvsunda_industriområde
Foto: Wikimedia

Tron på en positiv utveckling för den svenska ekonomin har ökat markant bland landets småföretagare sedan i höstas. Totalt tror 40 procent på en positiv utveckling för Sveriges ekonomi. Men när det gäller det egna företagets omsättning har synen på framtiden inte förändrats, det visar en undersökning från Trygg-Hansa.

Förra året trodde bara 23 procent av egenföretagarna på en positiv utveckling för Sveriges ekonomi under det närmaste året, i år är samma siffra 40 procent – en ökning med 17 procentenheter. Samtidigt tror 34 procent av småföretagarna att läget kommer att vara ungefär oförändrat det närmaste året, medan 19 procent tror på en negativ utveckling för landets ekonomi, vilket är klart färre än förra året.

– Optimismen är klart större nu än i höstas hos småföretagarna, säger Ing-Marie Gustafsson, Chef för Kundservice gentemot småföretag på Trygg-Hansa.

Andelen företagare som tror att det egna företagets omsättning ska växa under det kommande året har samtidigt ökat med mer blygsamma 3 procentenheter, till totalt 36 procent. 43 procent tror att den egna omsättningen inte kommer förändras nämnvärt, medan 16 procent tror att det egna företaget kommer att minska sin försäljning.

– Det är inte självklart för en småföretagare att vilja utöka verksamheten bara för att konjunkturen går uppåt. Många har valt att vara just småföretagare med få eller inga anställda. Då blir aktiviteten i den svenska ekonomin som helhet inte lika påverkande, en princip som kan gälla både i goda och dåliga tider, säger Ing-Marie Gustafsson.

Den största rädslan hos företagarna är att en egen sjukdom ska göra att de inte kan sköta företaget, något som nära var tredje (31 procent) svarande har angett som främsta orosmoment. På andra plats kommer förlorade kunder (19 procent) och först på tredje plats kommer oro för lågkonjunktur (15 procent).

– Det är inte räntehöjningar eller lägre konsumtion som oroar företagarna allra mest, utan allvarliga olyckor och långvariga sjukdomar. Vi får många frågor om hur man kan försäkra sig mot det, säger Ing-Marie Gustafsson.

Om undersökningen:
Trygg-Hansa har under mars 2013 låtit göra en undersökning genom undersökningsföretaget YouGov. Totalt har 895 personer med eget företag svarat på undersökningen.

Källa: Trygg-Hansa