Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Tredskodom i tvisten mellan KO och Telephon

Konsumentombudsmannen (KO) vann målet mot Telephon i Sverige AB. Framgången grumlades dock av det faktum att Telephon aldrig hördes av, vilket gjorde att viktiga gränsdragningar aldrig prövades i sak.

Under hösten 2012 drog Telephon på sig ett 60-tal anmälningar hos Konsumentverket och 150 klagomål hos landets konsumentvägledare. Bolagets affärsidé verkade vara att via telefon sälja fasta telefonabonnemang till äldre personer som haft någon form av registrerad näringsverksamhet. Typfallet var en pensionär som ägt eller ägde ett mindre jord- eller skogsbruk.

Flera konsumenter som vände sig till Konsumentverket menade att de blivit lurade eftersom de alltid haft privatabonnemang tidigare, och varken ville ha eller förstod att samtalet hade handlat om ett företagsabonnemang.

I den aktuella tvisten mellan en äldre man, företrädd av KO, och telefonbolaget Telephon hade mannen försökt bryta avtalet med Telephon genom att utnyttja sin ångerrätt inom utsatt tid. Från Telephons sida meddelade man att detta inte var möjligt eftersom han betraktades som näringsidkare. För att komma ur sitt treåriga företagsavtal tvingades mannen betala cirka 10 000 kronor i förtidslösen.

Genom att gå in och erbjuda mannen KO-biträde hoppades KO kunna slå fast att även om man äger lite mark är man fortfarande konsument. Det faktum att Telephon aldrig hörde av sig till tingsrätten omöjliggjorde tyvärr en sådan prövning. Nu kom ärendet istället att avgöras genom en så kallad tredskodom, som innebär att Telephon döms att betala drygt 10 500 kronor till mannen i fråga utan att sakfrågan prövas.

– Man hade ju hoppats att tingsrätten fått möjlighet att pröva ärendet fullt ut. Domen bekräftar att det är svårt att kommunicera med Telephon, bolaget är uppenbarligen i fel bransch, säger Daniel Karfs på KO-sekretariatet.

Vill Telephon driva ärendet vidare har man möjlighet att ansöka om återvinning. Detta ska ske inom en månad efter att dom har förkunnats. Målet tas då upp på nytt i tingsrätten.

Källa: Konsumentverket