Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Svenska myFCs nya bränslekoncept utmanar Litiumjonbatterier

Foto: MyFC.
Foto: MyFC.

Bränslecellstillverkaren myFC har som tidigare meddelats uppnått mycket lovande testresultat för ett nytt bränslekoncept för sin bärbara bränslecellsladdare. Nu berättar myFC att det nya bränslekonceptet har en energitäthet i kemin som är hela 2 – 3 gånger så hög som för litiumjonbatterier. Detta innebär att storleken på bränsle och laddare kan minskas avsevärt jämfört med tidigare modeller och att man därmed på allvar kan utmana marknadens mest sålda portabla laddare för mobiltelefoner.

Den potentiella globala marknaden för portabla uppladdningsbara batterier är stor och förväntas öka med 17,5% om året och nå ca 81 miljarder SEK (10.94 miljarder US dollar) år 2020*. Litiumjonbatterier har hittills dominerat marknaden framförallt tack vare ett lågt pris och låg vikt, men med myFCs kommande bränslecellsdrivna laddare kan detta nu komma att förändras.

Bränsleceller är en miljövänlig teknik som skapar sin egen elektricitet vilket gör att användaren alltid kan ladda sin mobil, oberoende av eluttag och solljus när batteriet tar slut vid fel tillfälle. Till skillnad mot ett bärbart batteri är användaren inte beroende av att ladda enheten. Utvecklingen av bränsleceller pågår i snabb takt men den stora kommersialiseringen för portabla enheter har hittills hämmats av höga tillverkningskostnader och relativt hög vikt. myFCs resultat visar nu på att detta kan komma att ändras radikalt.

Industrialiseringen av det nya bränslekonceptet pågår och myFC räknar med att den höga energitätheten på det nya bränslekonceptet kommer att kraftigt kunna minska storlek och vikt på bränsle och laddare. Företagets mål är att ta fram ett bränsle som formmässigt liknar ett kreditkort. Den nya tekniken kommer att kunna pressa det nuvarande priset per laddning avsevärt vilket lägger grunden för en betydligt snabbare marknadsexpansion.

”Vi förstod tidigt att vi hade en ovanligt spännande upptäckt inom räckhåll. Testresultaten visar på att vi har en lösning som är upp till tre gånger bättre än litiumjonbatterier och i och med detta har vi en teknik som kan skapa ett reellt teknik-och användarskifte på marknaden. Vi räknar med att avsevärt kunna minska storlek, vikt och kostnad för bränslet, och därmed på allvar kunna konkurrera med bland annat portabla litiumjonbatterier”, säger Björn Westerholm, VD på myFC.

Källa: myFC.