Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Allt för sjön

Foto: Sweden Photo Passion.
Foto: Åke Rudoff / Sweden Photo Passion.

Årets Allt för sjön visar vissa trender, förutom att plasten får mer och mer konkurrens av aluminium och gummi. Fjolårets trend med dubbla aktersnurror verkar ha ersatts av en, något kraftfullare på ”några hundra” hästkrafter. Den trubbiga stäven är också något som blir allt vanligare. För den sportigare typen kan man nu erbjuda SUP (Stand-up-paddling) där man färdas på en surfingbräda modell större, såvida man inte föredrar att glida fram i en kajak.

Mässan är i stort uppdelad i en ”pryl” och en båthall, vilket ger en bättre översikt. Det roliga med prylhallen är alla innovativa lösningar för att förenkla båtlivet. Här finns verkligen ”Allt för sjön” och lite till även om mycket går att avvara. För den händige finns det mycket inspiration och prylar till lösningar på bryggor och båtar.
Eller som när någon går på ett delfinarium och får den otroliga idén att driva fram en båt på samma sätt som en delfin och också förverkligar den, så kan man inte låta bli att imponeras! Man kan bara önska Dolprop lycka till med utvecklingen av sin nya tystgående propeller. Eller vad sägs om att ”skriva ut” en kanot på en 3D skrivare! Eller varför inte packa kajaken i ryggsäcken föreslår Melker Kayaks.Vi behöver många fler av den sorten som tänker utanför ramarna, om vi skall trygga vår framtid i det här landet.

Foto: Åke Rudoff / Sweden Photo Passion.
Foto: Åke Rudoff / Sweden Photo Passion.

Mycket handlar om säkerhet. Det finns en uppsjö av GPS-er, ekolod, loggar, flytvästar och överlevnadskläder. Varför inte en klocka som visar båtfart, djup, temp, kurs, höjd, lufttryck och vinddata.
Man blir också påmind om den grymma verkligheten då Kustbevakningen visar upp sin båt tillsammans med en ”engångsgummibåt för emigranter” tillverkad i Kina och med all sköns ”flytvästar” som inte ens platsar på en badstrand.

Något betänksam blir man, då man ser en stor del av utbudet i ”Båthallen”, men efter att ha läst Båtlivsundersökningen 2015 från Transportstyrelsen, inser man att utbudet riktar sig till en köpstark men begränsad kundkrets. Tyvärr påskyndar utvecklingen av de snabba motorbåtarna ett beteende som inte ligger biltrafiken långt efter och inte har på sjön att göra!
Men vist får man drömma. Frågan är bara vad vitsen är, i att åka fram i 40 knop om man skall njuta av naturen? Det är ju resan och inte målet som är det väsentliga som det brukar heta.